اجرای طرح ارزیابی مناسب سازی در اماکن عمومی غیردولتی

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه درباره اماکن عمومی غیردولتی نیز ما ارزیابی دقیقی درباره وضعیت مناسب‌سازی یا عدم مناسب‌سازی این اماکن نداریم، گفت: در بحث مناسب‌سازی اتوبوس‌ها تلاش‌هایی شده است و قرار بود ۱۰۰ اتوبوس مناسب‌سازی شده وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود تاکنون حدود ۷۱ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده آماده و وارد ناوگان حمل و نقل شهری در کل کشور شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «غلامرضا رضایی فر» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره عملکرد دستگاه‌ها در خصوص مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت، گفت: در خصوص مناسب‌سازی ما یک بررسی از دستگاه‌های دولتی در جشنواره شهید رجایی هرساله انجام می‌شود و به عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص امتیاز داده می‌شود. در سال گذشته حدود ۲۴ هزار واحد ساختمانی از ۱۰۰ دستگاه اجرایی در ۴۵۰ شهرستان در ۳۱ استان کشور مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته اند. 

وی با باین اینکه بنابراین ساختمان‌های دولتی که در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند از نظر مناسب‌سازی محیط نیز سنجیده می‌شوند، ادامه داد: نمره مطلوبی که ما در این زمینه باید برای دستگاه‌ها داشته باشیم بیش از ۷۵ درصد مناسب‌سازی است اما متوسط کشوری ۵۲ درصد است و ما هنوز با حداقل مطلوبیت در خصوص مناسب‌سازی فاصله داریم. 

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره مناسب‌سازی در اماکن عمومی غیردولتی تصریح کرد: درباره اماکن عمومی غیردولتی نیز ما ارزیابی دقیقی درباره وضعیت مناسب‌سازی یاعدم مناسب‌سازی این اماکن نداریم. همچنین درخصوص معابر و سیستم حمل و نقل ارزیابی دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است. 

رضایی فر خاطرنشان کرد: البته برای ارزیابی اماکن غیردولتی یک پروژه‌ای شروع شده است مقدمات آن آماده شده است و دو الی سه هفته آینده به صورت پایلوت انجام خواهد شد. برنامه ما این است که در مدت حداکثر دو سال ارزیابی این ساختمان‌ها را نیز به پایان برسانیم. این ساختمان‌ها شامل اماکنی مانند رستوران ها، هتل ها، دفاتر پلیس +۱۰ و… است که هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند این اماکن از آن دسته از اماکنی است که همه افراد به آن تردد دارند اما مناسب‌سازی در آن‌ها صورت نگرفته است. انشالله با انجام این طرح بانک اطلاعات از ساختمان‌های عمومی غیردولتی مناسب‌سازی شده نیز تهیه و در دسترس افراد دارای معلولیت قرار خواهیم داد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مناسب‌سازی در حمل و نقل شهر گفت: مناسب‌سازی صرفا برای افراد دارای محدودیت مانند سالمندان، جانبازان، افراد دارای معلولیت و… نیست. مناسب‌سازی حق همه افراد جامعه است. 

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور خاطرنشان کرد: بحث تردد برون شهری و درون شهری برعهده وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است. براساس ماده ۵ فصل دوم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۶ این دو بخش را مکلف کرده است که در بحث تردد درون شهری و برون شهری تسهیلات لازم را برای افراد دارای معلولیت نیز فراهم کنند. در واقع دسترس‌پذیری حمل و نقل عمومی برای همه آحاد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت باید براساس این قانون انجام شود. 

رضایی فر با بیان اینکه در تبصره ۳ ماده مذکور نیز برای متخلفان مجازات نیز تعیین شده است، گفت: در تبصره ۳ ماده ۵ این قانون آمده است متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیری، جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ محکوم خواهند شد. همچنین انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع برای متخلفان از این قانون پیش بینی شده است و افراد متخلف به این مجازات‌ها محکوم می‌شوند. 

وی ادامه داد: در بحث مناسب‌سازی اتوبوس‌ها تلاش‌هایی شده است و قرار بود ۱۰۰ اتوبوس مناسب‌سازی شده وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود تاکنون حدود ۷۱ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده آماده و وارد ناوگان حمل و نقل شهری در کل کشور شد. تا جایی که اطلاع دارم قرار داد هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده منعقد شده است و در آینده این تعداد به ۶ هزار اتوبوس خواهد رسید. همچنین مسئولان متولی در این زمینه قول داده‌اند در آینده هیچ اتوبوس مناسب‌سازی نشده‌ای وارد ناوگان شهری نشود. 

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور یادآور شد: ما گزارشی را از وضعیت مناسب‌سازی و وضعیت دستگاه‌های دولت هر ۶ ماه یکبار به رییس جمهور ارائه می‌دهیم گزارش ۶ ماهه دوم سال گذشته خدمت رییس جمهور ارائه شده است گزارش ۶ ماهه ابتدای سال نیز انشالله خدمت ایشان ارائه خواهد شد. دستگاههایی مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوعات رسیدگی می‌کند و گزارشی در این خصوص تهیه و به ریاست قوه قضاییه ارائه کرده است. 

رضایی فر گفت: در جلسه با رییس قوه قضاییه درباره گزارشی که سازمان بازرسی درباره‌ عدم مناسب‌سازی از سوی دستگاه‌ها ارائه شده بود قول داده‌اند که با دستگاه‌هایی که به موضوع مناسب‌سازی توجه نکرده‌اند برخورد شود.

کد خبر 67461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =