ساماندهی ۹۰۲ کودک کار و خیابانی توسط بهزیستی خوزستان

مدیرکل بهزیستی خوزستان ضمن تبریک هفته ملی کودک که از ۱۶ مهر ماه با شعار "حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی" آغاز شده است و تا جمعه ۲۲ مهرماه ادامه خواهد داشت گفت: از ابتدای فعالیت مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی استان ( شش مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی) یعنی از سال ۱۳۹۲ تا کنون، تعداد ۱۲۸۲ کودک کار و خیابان شناسایی شده است که از این تعداد ۹۰۲ کودک، پس از دریافت خدمات مختلف و طی فرآیند ساماندهی ، بازتوان شده و یا بدلیل سن بالای ۱۸ سال از چرخه حمایت سازمان خارج و بقیه یعنی تعداد ۳۸۰ کودک در حال حاضر دارای پرونده فعال بوده و خدمات دریافت می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان ،مهران کریمیان با بیان اینکه کودک کار و خیابان به افراد زیر  ۱۸ سالی گفته می شود که برای امرار معاش در سطح خیابان و میادین پرتردد شهر فعالیت می کنند افزود: با همکاری دو مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده تحت نظارت بهزیستی (کودک کار روزانه)، کودکان از خدماتی همچون مددکاری، مشاوره، روانشناسی، بهداشتی، درمانی، تحصیلی، حرفه آموزی، توزیع ارزاق و ... بهره مند شده اند.

وی با اشاره به فعالیت یک مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان خیابانی در سطح استان ادامه داد: ظرفیت این مرکز ۲۰ نفر است که به صورت شبانه روزی از کودکان کار و خیابان نگهداری می کند.

کریمیان عنوان کرد: علاوه بر فعالیت مراکز روزانه و شبانه روزی کودک کار، اورژانس اجتماعی ۱۲۳  در سراسر استان  به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در راستای طرح حمایتهای اجتماعی از کودکان کار(برنامه اقدام و عمل) با رویکرد دوستدارکودک، اقدام به شناسایی، جذب، پذیرش و ارجاع  کودکان کار و خیابان به مراکز و نهادهای حمایتی می نمایند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با تاکید بر اینکه بیشتر کودکان کار دارای خانواده و بدسرپرست هستند بیان داشت: هدف ما در وهله اول توانمندسازی خانواده ها از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی وآگاهسازی ایشان درباره منع کار کودک و پس از آن کاهش پیامدهای ناشی از حضور کودکان در خیابان و ریسک ابتلای آن‌ها به انواع آسیب‌های اجتماعی است.

مهران کریمیان با بیان اینکه  بچه ها  به جای کار کردن در خیابان و محیط های نامناسب و آسیب زا باید روی اهداف، رویاها و تحصیلشان سرمایه گذاری کنند اظهار داشت: پیگیری تحصیلی کلیه کودکان کار و خیابان، پیگیری تحصیلی بازماندگان از تحصیل به منظور بازگشت به چرخه آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری کلاس های تقویتی و توزیع بسته های لوازم التحریر از جمله دیگر فعالیت های بهزیستی برای کودکان کار و خیابان است.

وی در پایان افزود: رفع مشکلات کودکان کار نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌های متولی، هم راستا با اقدامات بهزیستی است.

گفتنی است در روز ۱۶ مهرماه دو مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده گلشن آل طاها و طلوع مهرآفرینان با همکاری خیرین جشنی برای ۷۰ کودک کار و خانواده هایشان برگزار کردند و ضمن بیان اهمیت نامگذاری این روز با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه به کودکان با تشویق کودکان به تحصیل، شادی و بازی به آگاهسازی خانواده های کودکان کار و خیابان نیز پرداختند.

کد خبر 66637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد