در رسانه | صنایع وخیرین یاریگر مددجویان بهزیستی باشند

مدیرکل بهزیستی هرمزگان ازصنایع وخیرین خواست یاریگر مددجویان بهزیستی باشند تا این قشر بتوانند بر مشکلات شان فائق آیند.

سامیه جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار روزنامه دریا گفت: ضرورت دارد آموزش های فنی وحرفه ای برای مددجویان بهزیستی بروزرسانی شوند.

جهانشاهی با اشاره به تفاهم‌نامه دوسازمان فنی و حرفه‌ای و بهزیستی کشور برای آموزش های رایگان فنی وحرفه ای به مددجویان اظهار داشت: مددجویان بهزیستی این گلایه را دارند که بیشتر رشته های فنی وحرفه ای به روز نشده اند و یا در مراکز خصوصی برگزار می شوند که مددجویان توان پرداخت هزینه اش را ندارند ودر برخی شهرستان های استان هم مرکز آموزش فنی و حرفه ای وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: ناشنوایان در استان نیاز به مترجم دارند و صداوسیما بر اساس بند21 قانون جامع حمایت مکلف از معلولان، حداقل پنج ساعت از برنامه های خود را در هفته بصورت رایگان به برنامه های سازمان وتشکل های مردم نهاد حامی معلولان با حضور رابط و مترجم ناشنوایان وزیرنویس اختصاص دهد وانتظار می رود این قانون در استان اجرا شود و ناشنوایان هم بتوانند از برنامه های مختلف استفاده کنند.
جهانشاهی گفت:از طرفی برخی از مددجویان ناشنوای مان که در دوره های مهارتی فنی و حرفه ای شرکت می کنند، به دلیل نداشتن مترجم، نمی توانند در آزمون غیرعملی موفق شوند. وی افزود: میزان تسهیلات اشتغالزایی مددجویان با توجه به تورم جامعه تناسب ندارد ونیاز به افزایش این تسهیلات می باشد.

جهانشاهی میزان خدمت گیرنده های بهزیستی هرمزگان را 138هزار نفر اعلام کرد. مدیرکل بهزیستی هرمزگان با بیان اینکه بایستی وضعیت آسیب های اجتماعی درجامعه تبیین شود، اظهار داشت : هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند اقداماتش در حوزه آسیب های اجتماعی منتج به نتیجه مطلوب شود و به همین دلیل بایستی از جزیره ای عمل کردن دستگاه ها در این حوزه خودداری شود.
جهانشاهی افزود: البته جلسات و کمیته های آسیب های اجتماعی درحال برگزاری است، اما در این مسیر راه پرفراز نشیبی داریم.وی اظهارداشت : در دو دهه اخیر اقداماتی توسط بهزیستی جهت پیشگیری از معلولیت ها انجام شده است و به همین دلیل میزان افراد کم بینا و نابینا، کم شنوا و ناشنوا و… در استان کاهش یافته است و 70درصد غربالگری در تنبلی چشم و… داشته ایم.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان با اشاره به نگرش‌های فرهنگی و ازدواج های فامیلی در استان اظهار داشت: در حالیکه با توجه به آمار38هزار نفری معلولان در استان نیاز است، حداقل یک پزشک ژنیک در هر شهرستانی داشته باشیم، اما در کل استان فقط یک پزشک ژنتیک داریم.

وی خاطرنشان کرد : تا قبل از سال 90 آموزش مهارت های زندگی را از پیش دبستانی تا مقطع راهنمایی در مدارس داشتیم و برنامه هایی را ویژه دانش آموزان، والدین، مربیان و… داشتیم که اجرای این برنامه به آموزش و پرورش انتقال یافته است و به دانش آموزان دسترسی نداریم.
جهانشاهی افزود: البته این برنامه را در مراکز مشاوره داریم که اگر مددجویان و سایر افراد بخواهند، می توانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند. مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: طرح همیاران سلامت در مناطق مختلف اجرا می شود و تسهیلگر یافتن راه حل برای پیشگیری ومقابله با آسیب های اجتماعی در محلات و… هستیم. وی با بیان اینکه در دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در گام نخست به سراغ افراد در معرض آسیب می رویم و در سطح دو به سراغ افرادی می رویم که علائم اعتیاد، خودکشی و… دارند؛ اظهار داشت: در سطح سوم به سراغ افرادی می‌رویم که به آسیب اجتماعی مبتلا شده اند. جهانشاهی در خصوص عدم توانایی مالی برخی از معتادان برای درمان در مراکز ترک اعتیاد نیز گفت: بخشی از هزینه را بهزیستی و بخشی دیگر را بایستی فرد معتاد مشارکت کند و از طرفی مراکز ترک اعتیاد خصوصی هستند و هزینه شان باید تامین شود.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان در خصوص آمار معتادان زن در استان گفت: دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این آمارها را دارد و بهزیستی آماری از این بخش ندارد. مدیرکل بهزیستی هرمزگان تاکید کرد : نیاز است اطلس آسیب های اجتماعی را در استان داشته باشیم و نقشه راهی در این حوزه داشته باشیم و هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی شود.

وی با اشاره به مشکلات مددجویان در حوزه‌های مختلف و نیاز حمایت صنایع و خیرین از این مددجویان گفت: به کارکنان ادارات و صنایع پیشنهاد داریم حداقل سه رقم سمت راست حقوق شان را به مددجویان بهزیستی قرار دهند و همچنین صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شان، از این بخش حمایت کنند. مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: در بخش درمان مددجویان هیچ اعتباری نداریم که از مدتی قبل با حمایت بیش از 140 پزشک استان، قرار شده است مددجویانی که معرفی می شوند را درمان کنند.
جهانشاهی گفت: درحال حاضر بیش از 3400 مددجوی متقاضی مسکن در استان داریم و 30 نفر از خانواده های با دو عضو معلول نیز از گذشته برای تامین مسکن شان نتوانسته سهم آورده شان را تامین کنند که از استاندار هرمزگان می خواهیم از محل انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع، دغدغه این مددجویان را برطرف نمایند. مدیرکل بهزیستی هرمزگان با بیان اینکه نسبت به گذشته برخی ادارات به مبحث مناسب سازی محیط برای استفاده معلولان در ادارات توجه بیشتری دارند؛ تصریح کرد: اما در محیط شهری توجه کمتری به مناسب سازی محیط برای استفاده معلولان شده است.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان خواستار همراهی بیشتر امورمالیاتی هرمزگان با موسسات خیریه و… بهزیستی شد و اظهار داشت: این مراکز برای خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی راه اندازی شده اند و بدنبال منفعت مادی نیستند و درآمدی ندارند که بخواهند مالیات پرداخت کنند و بیشتر دریافتی شان یارانه دولتی و کمک‌های خیرین و مردمی است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان به مشکل مددجویان در پرداخت قبوض آب و برق‌شان اشاره کرد وگفت: بایستی الگوی مصرف برای استان گرمسیر هرمزگان بگونه ای باشد که مددجویان بهزیستی هم قبوض شان صفر باشد و برای پرداخت قبض آب وبرق مشکلی نداشته باشند.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: جامعه هدف بهزیستی هم نیازمند و محروم هستند و هم معلولیت های مختلفی دارند که نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان در خصوص وضعیت معتادان متجاهر در استان گفت: در نیمه دوم سال تعداد معتادانی که از سایر شهرها به استان وارد می شوند، افزایش می یابد و در حال حاضر دو مرکز برای نگهداری معتادان با ظرفیت 800نفر در بندرعباس داریم که جوابگو نیست واز طرفی هزینه های مورد نیاز این دومرکز که تاکنون 9میلیارد تومان هم هزینه شده ، تامین نشده است.

وی با بیان اینکه 55درصد از معتادان غیربومی هستند، اظهار داشت : معتادان بایستی واجد شرایط جهت ورود به مراکز ماده 16 شوند و از طرفی براساس قانون اگر معتادی بیش از دومرتبه در این مراکز بوده ودر مقابل درمان مقاومت می‌کنند، بایستی به زندان معرفی شوند.

کد خبر 66532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد