در رسانه| تامین هزینه نگهداری معلولان اصفهان نیازمند کمک خیران است

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: تامین هزینه نگهداری افراد معلول با توجه به مشکلات موجود، جنگ اقتصادی و تحریم‌های جاری، نیازمند کمک خیران است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایرنا، سیدکمال صدیقی، روز یکشنبه در آستانه روزهای جهانی ناشنوایان، سالمندان و نابینایان در جمع خبرنگاران در داره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: هزینه‌ مراکز شبانه‌روزی همگام با افزایش تورم بشدت بالا رفته بطوریکه سرانه نگهداری یک فرد معلول در این مراکز به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: این در حالیست که میزان یارانه‌ای که بطور متوسط دولت به سازمان بهزیستی و از طریق آن به مراکز توانبخشی می‌پردازد تنها ۲ میلیون تومان است که تامین هشت میلیون تومان دیگر، فشار مضاعفی را روی این مراکز و خانواده‌های این افراد که بیشتر از اقشار بی‌بضاعت هستند، وارد می‌کند.

معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی اصفهان تاکید کرد: خیران زیادی در استان هستند که می‌توانند بهزیستی را در این مسیر همراهی کنند تا بخشی از بار مشکلات از دوش این سازمان برداشته شود.

وی با اشاره به سیاست موسسه‌زدایی که سالیان سال در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با فرهنگ‌سازی در جامعه این بار باید از دوش مراکز شبانه‌روزی برداشته شود تا خانواده‌ها این امکان را بیابند تا خودشان اقدام به نگهداری و مراقبت از معلولان کنند.

صدیقی، یکی دیگر از مشکلات حوزه توانبخشی را استیجاری بودن مراکز نگهداری از معلولان عنوان کرد و گفت: هزینه اجاره این نوع مراکز در سالجاری بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی رعایت نشدن استانداردهای مناسب‌سازی برای معلولان در مراکز استیجاری را از دیگر چالش‌های حوزه توانبخشی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر بیش از ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی استیجاری بهزیستی در استان اصفهان، واجد شرایط مناسب سازی نیست.

این مسوول افزود: به این منظور لازم است دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی و شهرداری در صدور پروانه و ارائه تسهیلات به این مجموعه کمک کنند.

وی با بیان اینکه اکنون چهار هزار و ۵۹۹ هزار نفر در استان از خدمات مراکز توانبخشی بصورت روزانه استفاده می‌کنند، گفت: سرانه مراکز توانبخشی روزانه برای هر فرد معلول پنج میلیون تومان و یارانه پرداختی دولت برای آنها بطور متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

صدیقی افزود: بر اساس آخرین آمار، حدود ۳۹ هزار نفر از معلولان از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند که میزان آن برای یک نفر ۴۲۰ هزار تومان و برای یک خانواده بالای چهار نفر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مشاور استاندار در امور معلولان نیز در این نشست با بیان‌اینکه بخشی از مشکلات معلولان در قانون حمایت از معلولان مُصوب مجلس آمده است، گفت: این در حالیست که بهزیستی به تنهایی توان اجرای این قانون را ندارد.

حمیدرضا رادمهر افزود: بر این اساس باید تمام دستگاه‌ها در کنار مردم و خیران پا به عرصه بگذارند تا بتوانند بخشی از مشکلات جامعه معلولان را رفع کنند.

وی با بیان اینکه مطالبات معلولان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، گفت: این مهم مورد تاکیدات استاندار اصفهان است.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۳۲ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند که از این تعداد ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی، ۲۴ هزار معلول ذهنی، ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱ هزار سالمند هستند.

روزهای جهانی معلولان ناشنوا، سالمند و نابینا، بصورت جداگانه در مهر جاری برگزاری می‌شود.

کد خبر 66316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد