در رسانه| کمبود سرانه نگهداری معلولان مهمترین چالش بهزیستی اصفهان است

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: متأسفانه در مراکز نگهداری شبانه روزی با کمبود سرانه مواجه هستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کلی بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، سید کمال صدیقی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته ناشنوایان، سالمندان و نابینایان و ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول اظهار داشت: مهمترین حربه دشمن جنگ رسانه‌ای است که براساس امیال و واقعیت‌های خودش مسائل را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین افزود: جلسه امروز ما می‌تواند در راستای این بیان مهم باشد که دستاوردها و موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی را برای مردم مطرح کنیم و جامعه اسلامی را زنده نگه داریم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هدف و رسالت سازمان بهزیستی دنبال کردن خدمات و حمایت‌های این سازمان با حفظ ارزش و کرامات انسانی و با تکیه بر مشارکت‌های مردمی است، افزود: سازمان بهزیستی در چهار حوزه مشارکت مردمی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، امور اجتماعی، توابخشی فعالیت می‌کند.

صدیقی در خصوص دفتر مراقبتی و شبانه روزی نگهداری از معلولین ابراز داشت: ۴ هزار و پانصد نفر زیر پوشش این خدمات هستند. سرانه نگهداری از آنها ۱۰ میلیون تومان است که میزان یارانه به طور متوسط به مراکز توانبخشی اختصاص داده شده دو میلیون تومان است. که از مهمترین چالش‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: از چالش‌های دیگر این سازمان، استیجاری بودن مراکز توانبخشی است. ساختمان‌ها مناسب سازی نشده است. و برای مناسب سازی هزینه‌های سنگینی به مراکز تحمیل کرده است.

فعالیت ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی در اصفهان

صدیقی در خصوص مراکز روزانه توانبخشی تشریح کرد: ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی داریم. به افراد سالمندان، کم شنوا، کم بینا، نابینا، اوتیسم، مرکز جسمی حرکتی، ذهنی خدمت رسانی می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن و خانواده ناشنوایان اصفهان به مناسب هفته جهانی ناشنوایان گفت: طبق اعلام فدراسیون جهانی هفته اول مهرماه به نام ناشنوایان نام‌گذاری شده است. یکی از حقوق ناشنوایان برخورداری از مترجمان زبان اشاره است که بسیاری از کشورها به آن توجه دارند، اما در کشور ما این مهم جدی گرفته نشده است.

خلیل رحیمی با بیان اینکه نیازهای اساسی ناشنوایان در کشور ایران تعریف نشده، اظهار داشت: برخی از گروه‌های معلولان خواسته‌های خودشان را به صورت قانون درآورند، اما برای ناشنوایان این اتفاق نیفتاده است.

مسئولان به توانایی‌های ناشنوایان شک دارند

وی با اشاره به اینکه مسئولان به توانایی‌های ناشنوایان شک دارند، افزود: در ایران به نیازهای ناشنوایان توجه نشده و محروم‌ترین افراد معلول در جامعه ناشنوایان هستند که هیچکس متوجه زبان آن‌ها نمی‌شوند و نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

عضو هیئت مدیره انجمن و خانواده ناشنوایان اصفهان بیان کرد: در جامعه‌ای قرار داریم که باور دارند ناشنوایی یک بیماری درمان پذیر است، در حالی که این طور نیست، شاید سمعک یا حلزون مصنوعی کاری کند که ناشنوا بهتر بشنود اما همیشه اینگونه نیست. سمعک یا کاشت حلزون یکی از نیازهای ناشنوایان است که از خارج از کشور وارد می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: در اصفهان ۱۶ هزار نفر ناشنوا زندگی می‌کنند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان زندگی می‌کنند. انجمن خانواده ناشنوایان برنامه‌هایی برای توانمندسازی ناشنوایان دارد، ازجمله اینکه یکی از اهداف اصلی ما در اساسنامه انجمن آموزش زبان اشاره است، البته تا حد امکان مسئولان را با زبان اشاره آشنا کردیم تا در حد ساده بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی در خصوص مناسب سازی فضا برای معلولان تاکید کرد: مناسب‌سازی ویژه افراد نابینا و معلولان جسمی و نصب تابلوها و علائم که می‌تواند کمک بزرگی به این قشر بکند از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

کد خبر 66289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد