آموزش خودمراقبتی به نوجوانان آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: خود مراقبتی نوعی واکسیناسیون در برابر آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «آرزو ذکای‌فر» معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درمورد آموزش خودمراقبتی به دانش آموزان گفت: ما همانطور که در حوزه سلامت جسمی دانش آموزان کار می‌کنیم در حوزه سلامت روان اجتماعی نیز باید به همان نسبت توجه نشان دهیم.

وی افزود: ما همیشه در حوزه سلامت جسمی برای کاهش بیماری‌ها و ارتقای سلامت جسم، دانش آموزان را به انجام ورزش و تغذیه و خواب توصیه کردیم، اما در حوزه سلامت روان اجتماعی کمتر کار کردیم و این درحالیست که خود مراقبتی و برنامه‌های آگاه سازی و اطلاع رسانی نوعی واکسیناسیون در برابر آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه حوزه خودمراقبتی شامل ابعاد جسمی و روانی و اجتماعی است اظهارکرد: وقتی به کودک و نوجوان مهارت‌های مقابله‌ای، حل مسئله، مدیریت هیجانات و خشم را یاد دهیم از بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی در مواقع بحرانی جلوگیری خواهد شد.

این مقام مسئول یادآورشد: سازمان بهزیستی بیش از ۲۰ سال است که در حوزه مهارت‌های زندگی فعالیت و می‌کند، اما برای تمرکز بر حوزه خودمراقبتی چند سال اخیر را به این موضوع اختصاص داده و تأکیدش هم بر گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال است.

ذکایی فر گفت: ما آموزش‌ها را در محیط‌های مهم مانند مدارس و آموزشگاه‌ها و محلات و محیط‌های پرخطر ارائه می‌دهیم و البته برنامه‌های اینچنینی نیازمند همکاری بین بخشی و بین دستگاهی با دستگاه‌هایی است که از ظرفیت کامل برخوردار باشند.

وی از اعلام آمادگی سازمان بهزیستی در این حوزه سخن گفت و اظهارکرد: با توجه به شروع سال تحصیلی ما هم در این حوزه شروع به کار کردیم و دلیلش هم این است که هرچقدر در حوزه آگاهی بخشی و ارتقای دانش مهارت کودکان و نوجوانان هزینه کنیم در حقیقت برای کاهش آسیب‌ها و بزهکاری در سال‌های آینده سرمایه گذاری کرده‌ایم.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی یادآورشد: سال گذشته برنامه مشارکت اجتماعی دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش اجرایی شد، اما با توجه به سیاست‌های آموزش و پرورش این همکاری از سال گذشته قطع شده است.

ذکایی فر با بیان اینکه برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان «مانا» هر ساله اجرا می‌شود اظهارکرد: بالغ بر ۱۵۰۰ گروه نوجوان در سطح کشور وجود دارند که آموزش‌های لازم را در قالب این برنامه دریافت کردند.

کد خبر 66263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =