بیست و دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برگزار شد

بیست و دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور کشور با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و اعضای کمیته در محل ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری در این جلسه با اشاره به اینکه  تسهیل گری حضور افراد دارای معلولیت در جامعه برای ما اهمیت بسزایی دارد، افزود:  ما ۲ پایانه برای حمل و نقل افراد دارای معلولیت داریم. یک پایانه حمل و نقل شهری است که شهرداری ها موظف هستند وسائط نقلیه مناسب سازی شده را به‌صورت حداقلی در پایانه‌ها قرار دهند که متاسفانه تابحال چنین شرایطی در کشور نداشتیم. از سوی دیگر سازمان مرتبط از جمله راهداری در حوزه ترمینال های برون شهری نیز به این امر توجه ندارد و هیچ اتوبوسی وجود ندارد که معلولان را منتقل کند.

وی گفت: متاسفیم که در این پیکره وسیع کاری، نتوانستیم فضایی را برای حمل و نقل صحیح و ایمن افراد دارای معلولیت ایجاد کنیم. در کشورهای دیگر از هر ۱۰ اتوبوس، یک اتوبوس دارای تصویر ویلچر است که یعنی صندلی آن در اختیار معلول قرار می گیرد. هم اکنون از سوی سازمان شهرداری ها، اتوبوس خریداری می شود اما یکی از این اتوبوس ها در کلانشهر تهران مرتبط با افراد دارای معلولیت نیست. حتما باید سامانه هوشمندی در این زمینه ایجاد شود.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: تنها شهرداری که خودروی مناسب سازی شده در اختیار معلول قرار داد، شهرداری تهران است و بودجه ای هم برای مناسب سازی منازل جانبازان و افراد دارای معلولیت را درنظر گرفت.

قادری افزود: یکی از مصوبات جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور این است که ما باید سامانه هوشمند حمل و نقل و ایاب و ذهاب معلولین در کشور داشته باشیم که در این زمینه قول داده شده است که این موضوع پیگیری شود. در این زمینه باید گزارشی به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود. وزارت کشور ظرفیتی از طریق شهرداری ها دارد که این موضوع را پیگیری کند.

وی از دستگاههای عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور خواست حداکثر تلاش برای بکارگیری راهبرد عملیاتی موثر برای آحاد جامعه را کنند و گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، هم‌افزایی استراتژیک بین دستگاه‌ها در حوزه مناسب سازی است. امید است دستورات جلسه از سوی ستاد پیگیری شود. تا پایان سال ۱۴۰۱، نقشه راه مشخص و مدون  را برای راهبرد عملیاتی در حوزه مناسب سازی در سطح استان ها و شهرستان ها خواهیم داشت.

راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل‌ونقل تا پایان سال ویژه معلولان

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در این جلسه اظهار کرد: در جلسه امروز مصوباتی به تصویب رسید که تمامی آنها توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها اجرا خواهند شد.

وی افزود: با توجه به تغییر دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور که اخیرا انجام شده و فرد جدیدی منصوب شده است تاکید ما بر این بود که جلسات به صورت منظم و بر اساس تقویمی که به دستگاه‌ها داده می‌شود، برگزار شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: اخیرا دستورالعمل و چک‌لیستی در حوزه ساخت و ساز توسط وزارت راه و شهرسازی در بازه زمانی بسیار کوتاهی بازنگری شده است که بر همین اساس در این جلسه مصوب شد که این دستورالعمل و چک‌لیست بازنگری شده در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا به دستگاه‌ها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و ... ابلاغ شود.

جمالی‌نژاد در رابطه با اظهارات نماینده شهرداری تهران در جلسه امروز گفت: یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز این بود که جلسات به صورت دوره‌ای با وزرا و همچنین معاونین رئیس جمهور برگزار شود تا آنها نیز درگیر با موضوع مناسب‌سازی شوند که بر همین اساس قرار شد جمع‌بندی در این بخش انجام شود و در آینده جلساتی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صمت و وزیر کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه امروز مصوب شد که سازمان بهزیستی یک بانک اطلاعاتی جامع از مددجویان خود تهیه کند که البته این بانک اطلاعاتی هم‌اکنون وجود دارد اما کامل نیست.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به موضوع حمل‌ونقل و راه‌اندازی سامانه هوشمند در حوزه حمل‌ونقل (درون‌شهری و برون‌شهری) اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفت که تا پایان سال این سامانه راه‌اندازی خواهد شد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: همچنین در جلسه امروز سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که بر اساس ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی، ماده ۳ قانون با قید فوریت در فرآیند اخذ و ارتقاء پایه شرکت‌های پیمانکار گذراندن دوره آموزشی یا بازآموزی ضوابط و مقررات مناسب‌سازی را اجرایی کنند.

وی به مصوبه بعدی جلسه امروز اشاره کرد و گفت: به منظور برنامه‌ریزی و الزام دسترس‌پذیری مراکز درمانی بخش‌های غیردولتی (مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری) از معاون ذیربط وزیر بهداشت در جلسه بعدی ستاد دعوت به عمل آید.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: همچنین به منظور تامین خودروهای مناسب‌سازی و خدمات پس از فروش، دبیرخانه ستاد با تشکیل کارگروه مرتبط تمهیدات لازم را در رابطه با جذب همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت پیرامون اجرایی کردن ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ را به عمل آورد و نتایج حاصله را در گزارش ۶ ماهه برای ارائه به هیئت وزیران منعکس کند.

جمالی‌نژاد گفت: در جلسه امروز همچنین به منظور اضافه شدن مطالب مناسب‌سازی به دروس مقاطع تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، دبیرخانه ستاد با تشکیل کارگروه مرتبط تمهیدات لازم در رابطه با اجرایی کردن مفاد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ را به عمل آورد و نتایج حاصل را در گزارش ۶ ماهه برای ارائه به هیئت وزیران منعکس کند.

فروش جای پارک معلول به خودروهای گران قیمت در فرودگاه مهرآباد

غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز در این جلسه گفت: درباره ارزیابی فرودگاه ها و خدمات آنها به صورت سرزده، طی یک هفته اخیر مکاتبه ای انجام دادیم و از دبیرخانه های مراکز استانی خود خواستیم این امر را به فوریت انجام دهند. همکاران ما با نمایندگان تشکل ها و انجمن های معلولان به صورت مشترک و سرزده از فرودگاه ها بازدید کردند و ۱۵ گزارش در این زمینه ارائه شد. فرودگاه های بوشهر، خراسان شمالی، تهران، اردبیل، یزد، کردستان، زنجان، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، آذربایجان غربی و اصفهان مورد بازدید قرار گرفتند.

وی افزود: سالن های فرودگاه ها مناسب سازی و در دسترس پذیر هستند. گیت های بازرسی عموما دارای عرض کم هستند که معمولا گیت و گذرگاه مشخصی کنار آن برای افراد دارای معلولیت قرار داده شده است. ارتفاع کانتر پذیرش مسافر برای افراد ویلچری مناسب نیست. محل پارک خودروی معلولین و جانبازان و تابلو و علائم به استثنای فرودگاه مهرآباد، براساس معلولین است. در فرودگاه مهرآباد، خودروهای مدل بالا و گران قیمت درمحل پارک خودروی معلولین، پارک است. خودم شاهد بودم راننده ای تراول چکی به مامور داد و ماشین خود را در محل پارک خودروی معلولان، پارک کرد. متاسفانه نظارت لازم براین مورد نمی شود و خود من بارها در این فرودگاه جای پارک نداشتم. عدم وجود میله های دستگرد در اکثر فرودگاه ها به ویژه در سرویس بهداشتی از دیگر موارد عدم توجه به مناسب سازی در فرودگاه ها است.

رضایی فر گفت: مساله ای در فرودگاه بجنورد گزارش شده که به دلیل بدنه باریک هواپیما و عدم کارایی بالابر و نبود سکوی اختصاصی، امکان ارائه خدمات ویژه در فرودگاه بجنورد وجود ندارد. خدمات ویژه معلولین در فرودگاه مهرآباد همواره مهیا بوده اما در سایر استان ها در ایام پیک مسافر برقرار است. بنا به گزارش معلولین، بلیط نیم بها در صورت داشتن یک همراه صادر می شود. شرط همراه را برای این بلیط گذاشته اند. من سال ها است از این بلیط استفاده نمی کنم چون اینقدر اذیت می کنند که از خیر آن می گذرم.  

وی در ادامه با اشاره به ارائه گزارش تصمیمات مصوبات در جلسه بیست و یکم گفت: ارزیابی مناسب سازی ساختمان های اداری و افزایش امتیاز مناسب سازی از ۲۰ امتیاز به ۵۰ امتیاز است که مکاتبه ای و شفاهی انجام شده است. همکاری دستگاه ها که در سطح کشور خوب ارزیابی شد که جای امیدواری و تقدیر دارد. افزایش امتیاز انگیزه ای شد که توجه دستگاه ها به این مقوله جلب شود. دستگاه ها در جشنواره شهیدرجایی با شاخص های مختلف در حوزه مناسب سازی مورد ارزیابی قرار می گیرند که در سطوح بالا امتیازبندی می شوند که از آنها تقدیر می شود یا اینکه به آنها تذکر داده می شود. مراحل قانونی پیش نویس آیین نامه ای که قرار بوده به وزارت کشور اعلام کنیم تا در دستورکار هیات دولت قرار بگیرد که ششم اردیبهشت ماه امسال نسخه ای از این آیین نامه به وزارت کشور ابلاغ شده و منتظریم که بحث تصویب آن پیگیری شود.

نامناسب‌سازی پیاده‌روها به رغم وجود چک لیست و تلاش‌ها

شعله نوذری نماینده مرکز تحقیقات مسکن و امور شهرسازی وزارت راه نیز در این جلسه  گفت: قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۸۳ مصوب و در سال ۹۷ بازنگری و ابلاغ شد. در فصل دوم این قانون، ماده ۲،  کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد. بنا براین باید بحث دسترس پذیری در ساختمان ها رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: ماده ۳ قانون که به تشکیل ستاد مناسب سازی اشاره دارد و تبصره ۲ آن به آیین نامه اجرایی اشاره دارد که آن هم در آذر ۹۸ مصوب شد که ابتدا به تعریف مناسب سازی می پردازد. اتفاق مهمی که در این آیین نامه افتاده است، دستگاه های مشمول است که نسبت به قانون قبلی، گستره بیشتری  مخصوصا سازمان ها و نهادهای دولتی و اداری را دربرگرفته است. ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت براین نکته دلالت دارد که کلیه نهادهای مشمول را موظف کرده که مطابق با ضوابط و مقررات شهرسازی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، کار مناسب سازی ساختمان های مرتبط با خود را انجام دهند.

نوذری در ادامه به تعریف چک لیست و اهداف آن پرداخت و گفت: چک لیست ها، ابزار کنترل برنامه و فضاهای شهری هستند. چک لیست ها به کاربران، مسئولان و کارشناسان به کنترل نقشه ها در مراحل مختلف صدور پروانه  و پایان کار کمک می کنند. باعث کاهش خطا می شوند. اهداف چک لیست ها، یکسان سازی نظارت بر شاخص ها است و این چک لیست ها باید در برنامه نرم افزاری صدور پروانه اجرایی شود. در سال ۹۵، پیش نویسی برای چک لیست آماده کردیم مبنی بر کنترل دسترس پذیری در فضاهای باز شهری مانند پیاده رو، سرویس بهداشتی عمومی و کنترل دسترس پذیری در ساختمان های عمومی مانند راهروها. در نهایت این چک لیست از سوی وزارت کشور به استانداران ابلاغ شد. اما با وجود صرف وقت و هزینه در اجرا مانند نصب نشانگرهای لمسی بیشتر شاهد "نامناسب سازی" بودیم. شاهد شیب و پل سازی و پیاده روهای نامناسب بودیم. شاهد بودیم خط کشی خیابان به جدول و جوی منجر شده است.  

کد خبر 62684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =