در رسانه/مدیرکل بهزیستی فارس گفت: در جریان جمع آوری معتادان متجاهر، حرف کارشناسی شنیده نمی‌شود و هر کسی ساز خود را می‌زند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - مدیرکل بهزیستی فارس در نشست خبری با بیان اینکه در جمع آوری و درمان معتادان متجاهر باید یک سری اقدامات را اصلاح کنیم، گفت: با مطالعه و بررسی و کمک از تجارب گذشته باید بگوییم که از مدل فعلی جمع آوری معتادان متجاهر، خروجی قابل توجهی نداشته ایم.

محمد صادق کشفی نژاد گفت: ۳۱۳ نفر از ۴ هزار ۳۲۴ معتاد متجاهر مستقر در کمپ ماده ۱۶ استان طی دو سال اخیر به کرونا مبتلا شدند و بر خلاف برخی شایعات معتادان زیادی کرونا گرفتند که این تنها آمار گروهی از آن‌ها است. 

او گفت: عدم جمع آوری معتادان در اوایل شیوع کرونا باعث تغییر رفتار آن‌ها شد و تعدادی جرات پیدا کردند در سطح شهر حضور بیشتری داشته باشند و همین باعث مطالبه مردم برای جمع آوری شد.

او این طرح را دارای تبعاتی دانست و گفت: تبعه مثبت آن این است که تکلیف برای اجرا دارد و هزینه آن به صورت ۵۰ درصد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۵۰ درصد از منابع استانی تامین خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به هزینه بر بودن جمع آوری معتادان متجاهر، گفت: ۱۶۰ هزار تومان فقط هزینه غربالگری اولیه این طرح است و روزانه ۳۵ هزارتومان هم هزینه غذای آن‌ها است و با این وجود برخی همکاری نمی‌کنند و بطور مثال در حال حاضر حدود یک میلیارد و نیم مطالبه بهزیستی از شهرداری است که پرداخت نشده است.

او با اشاره به مراحل اجرای این طرح گفت: ما خواستار ادامه این پروسه هستیم، اما هزینه‌ها و لزوم تعیین تکلیف منابع مالی را نیز باید درنظر گرفت، از نهادها وارگان‌های همکار خواستاریم سهم خود را بپردازند تا با بدقولی‌ها ما نیز به مشکل برنخوریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید برای معتاد اشتغال ایجاد شود، گفت: مشکل برخی از معتادان اشتغال نیست، به طور مثال از ۲۰۰ نفر که با رایزنی‌ها در استان وارد بازار کار شدند فقط ۲ نفر مانده اند و این یعنی خیلی از آن‌ها تمایل به بازگشت به بازار کار را ندارند و بر اساس مطالعات فقط ۱۳ درصد افراد در حال درمان ترک می‌کنند.

کشفی نژاد گفت: اعتیاد درمان شدنی نیست، اگر غیر از این فکر کنیم یعنی با الفبای اعتیاد آشنا نیستیم، باید این را خانواده‌ها وبه خصوص نوجوانان وحتی کودکان بدانند تا سراغ مواد نروند.

او با بیان اینکه خیابان خوابی و کارتن خوابی برای برخی از این افراد به سبک زندگی شان تبدیل شده است گفت: این سبک برای برخی قابل تغییر نیست و ما با قشری سروکار داریم که برخی از آن‌ها مجرم هستند که باید وارد اردوگاه کار اجباری شوند ومعتقدم باید ذهنمان را نسبت به درمان و نحوه مقابله با اعتیاد تا حدودی تغییر دهیم.

مدیر کل بهزیستی فارس گفت: گاهی در بازدیدها می‌بینیم که معتادان متجاهر در بیغوله‌ها چند پرس از انواع غذا در کنار خود دارند، این مهربانی و بخشش مردم شیراز سبب مهاجرت معتادان به شیراز شده و این حمایت‌ها باید منطقی باشد.

او با بیان اینکه کمپ ماده ۱۶ شیراز فقط ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد، افزود: برای اجرای این طرح باید از کمپ‌های ماده ۱۵ استفاده کنیم و از آنجا که کمپ‌های ماده ۱۵ متعلق به بخش خصوصی است از نظر بودجه‌ای باید جوابگوی آن‌ها باشیم و اگر تامین نشود مشکل ساز می‌گردد.

کشفی نژاد گفت: دستگاه‌ها باید ماهانه در پرداخت سهم خود اقدام کند، چرا که این کمپ‌ها روزانه باید نیازها را تامین کند، شیراز نیازمند یک ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل دو هزار ظرفیت است و این باید احداث شود.

کشفی‌نژاد در عین حال گفت: از طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در شیراز جمع آوری شده است که ۳۱ نفر آنان کمتر از ۱۸ ساله یا سالمند بوده‌اند.

مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس نیز گفت: در هیچ کجای دنیا رسم نیست معتادان را یک جا جمع کنند و امید به بهبودی داشته باشند این طرح منجر به شکست است، از سال ۹۷ که این طرح به بهزیستی واگذار شد ظرفیت را از ۲۷۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش دادیم، اما هر چه این میزان را افزایش دهیم باز هم فایده‌ای ندارد وباید به دنبلل طرح‌های اصولی تری بود.

قدرت الله محکم گفت: مراکز گذری معتادان باید گسترش یابد و از انجا که خیلی از معتادان قصد ترک کردن ندارند، باید برای آن‌ها درمان نگهدارنده با متادون را درنظر بگیریم و این روش ممکن است تا ۷۰ درصد جواب دهدو فرد با رفتن سر کار به زندگی بر گردد، اما این قبیل طرح‌های جمع آوری هیچ کجا جواب نخواهد داد.

دپو کردن معتادان متجاهر طرحی منجر به شکست

او گفت: دپو کردن معتاد متهاجر یک طرح منجر به شکست است و این حرف من نیست، تجربه تمام کشورهای دنیا است. با مطالعه‌ای که بر روی افرادد رها شده ازکمپ‌ها انجام داده ایم، اولین کار آن‌ها پس از رهایی استعمال مواد است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس نیز در ادامه با اشاره به اهمیت تصمیم خود معتاد به ترک گفت: در حال حاضر ۹۷ کمپ درمان اعتیاد زیر نظر بهزیستی در فارس فعال است و ۴۴ مورد از این تعداد در شیراز مستقر است.

محمدرضا هوشیار افزود: بهزیستی به افرادی که تمایل به راه اندازی کمپ ماده ۱۵ به منظور درمان معتادان دارند مجوز فعالیت می‌دهد ودر این باره متقاضیان می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 51116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد