در رسانه | شهرستان قزوین | آسیب های روانی ناشی از کرونا باید با اقدامات مراقبتی وکنترلی مدیریت شود

قزوین - ایرنا - روانشناس تربیتی گفت: آسیب‌های روانی ناشی از کرونا گاهی اوقات از ابتلا یک فرد به آن هم خطرناک تر است که باید با انجام اقدامات مراقبتی و کنترلی این موضوع را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد

به گزارش ایرنا، طی ۲۰ ماه گذشته شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی کشورهای کره زمین، از جمله ایران را درگیر خود کرده و متاسفانه بسیاری از تعاملات اجتماعی، کسب و کارها، مشاغل و سایر حوزه ها را با اختلال روبرو ساخته و اضطراب و استرس فراوانی را نیز به مردم جهان به نوعی تحمیل کرده است.

اضطراب ناشی از حواشی بیماری کووید ۱۹ گاهی اوقات به اندازه ای اوج می گیرد که در نزد افراد با وسواس هایی نیز روبرو می شود و همین مساله منجر به آزار و اذیت فرد و یا اطرافیان وی شده و گاهی هم تا حدی اوفول می کند که گویی این ویروس از کشور رخت بربسته و افراد بدون هیچ ملاحظه و دغدغه ای به فعالیت های عادی روزانه اجتماعی خود می پردازند.

اینکه ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم زندگی را با ترس و اضطراب بگذرانند، بر کسی پوشیده نیست و البته این نوع دل نگرانی نیز باید به نوعی کنترل شود چرا که در غیر این صورت علاوه بر خود کرونا، اضطراب ناشی از آن هم صدمات زیادی را به افراد وارد خواهد آورد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی موضوع اضطراب و استرس های ناشی از دوران کرونا، گفت و گویی را با اقدس اعرابیان، پزشک روانشناسی تربیتی ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا. اصولا چرا ویروسی مانند کرونا استرس زاست؟

این روزها و در هر مقطع زمانی که نام کرونا شنیده می شود، همراه آن سایه شوم مرگ در ذهن افراد تداعی می شود تا جایی که مردم در هر لحظه از زمان و مکان در انتظار شنیدن از دست دادن عزیزی از عزیزان خود بر اثر ابتلا به این ویروس منحوس به سر می برند.

 به طور طبیعی و خواسته یا ناخواسته، این ویروس منبع استرس و فشار روانی برای هر قشر از جامعه از جمله سالمندان، کودکان، نوجوان و سایر آحاد جامعه است.

در این رابطه و به طور طبیعی برخی افراد به دلیل استرس های فراوان و شدید، دچار وسواس  فکری و عملی شده و به طور مدام در حال ضدعفونی دست های خود و اطرافیانشان برمی آیند، به گونه ای که روال عادی زندگی آنان مختل شده و هر لحظه نگران ورود این ویروس به کانون گرم خانواده خود می باشند.

این در حالی است که اگر افراد نتواند استرس ناشی از این مساله را در درون خود مدیریت کنند عوارض زیادی برای آنان به همراه خواهد داشت، به همین خاطر، فرد نباید از طریق روش های مختلف این موضوع را تبدیل به چالش و مشکل اساسی در زندگی خود بکند.

ایرنا. برای مقابله با استرس و اضطراب کرونا چه اقداماتی را باید انجام داد؟

با توجه به شدت اضطراب و استرس وارد آمده، افراد اقدامات متعددی از جمله رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری، کسب اطلاعات دقیق و صحیح از منابع موثق، استفاده از روش‌های مدیریت استرس مانند آرام سازی عضلانی، تمرینات ذهن آگاهی، ورزش یوگا، دوری از افکار منفی و در نهایت نیز توکل جستن به خدا و انجام مراسم معنوی مانند خواندن نماز و دعا را می توانند در دستور کار زندگی روزمره خود قرار دهند.

از دیگر اقداماتی که برای کنترل و کاهش استرس در خصوص این ویروس نیاز است، صحبت کردن با دوستان و اطرافیان در خصوص نگرانی ها، پذیرش و بروز به موقع احساسات نامطلوب، فعال بودن، انجام حرکات ورزشی، پیاده روی در محیط های خلوت و سرگرم کردن خود با انواع فعالیت‌های لذت بخش را می توان نام برد.

البته در این بین، باید مشاوره با روانشناس، مشاور و در موارد حاد نیز مراجعه‌ به روانپزشک جهت تجویز دارو برای کنترل اضطراب را در دستور کار قرار داد تا بدین وسیله استرس نتواند منجر به عوارض منفی در ذهن و جسم انسان شود.

البته بسیاری از این موارد را می توان به عنوان موضوعات کلی برای افزایش نشاط و انگیزه در یک شخص معرفی کرد و اگر این موارد را افراد در طول روز انجام دهند به بسیاری از بیماری های مختلف دچار نمی شوند.

ایرنا. هنگام ابتلا یک فرد به ویروس کرونا چه نکات روانشناسی مدنظر است؟

پس از ابتلای فردی به ویروس کرونا، افراد همراه بیمار باید بدانند که بیشتر واکنش ها و رفتارها طبیعی بوده و به‌ همین دلیل نباید برچسب ترسو، ضعیف یا غیرطبیعی را به فرد مبتلا به کووید ۱۹ زد.

همچنین نزدیکان و آشنایان فرد مبتلا به این ویروس علاوه بر رعایت دستورالعمل و فاصله گذاری های اجتماعی، از بیان اخبار مرگ و میر و ناامید کننده مربوط به این بیماری در نزد بیمار نیز خودداری شود.

در کنار موارد یاد شده، خود بیمار نیز باید کمتر اخبار ناگوار از رسانه ها را پیگیری کرده و بیشتر به استراحت و استفاده از موادغذایی مقوی و آرامبخش بپردازد.

در چنین شرایطی، بروز به موقع احساسات نامطلوب مانند خشم، غم و سایر موارد این چنینی از سوی بیمار طبیعی بوده و باید این ناهنجاری ها توسط صحبت کردن با نزدیکان و گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم مورد علاقه، کنترل و از بین برود.

دوری از عادات بد مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و سایر موارد این چنینی بسیار ضروری بوده تا جایی که استفاده از آنها می تواند روند درمان را بحرانی تر کند.

در نهایت تشویق و تقویت روحیه بیمار و همچنین برقراری ارتباط تلفنی یا تصویری با دوستان می تواند بسیاری از نگرانی و استرس های موجود در این زمینه را برطرف و کنترل کند.

ایرنا. پس از درمان چه نکاتی را باید در زمینه های روانی رعایت کرد؟

مراقبت‌های پس از بیماری شامل آغاز تحرک و انجام فعالیت‌های سبک، مصرف مرتب داروهای تجویزی از سوی پزشک معالج و در تماس بودن با وی و در نهایت نماندن بیش از حد در بستر بیماری اهمیت زیادی داشته و باید به درستی اجرا شود.

همچنین برنامه غذایی مقوی، تمرینات تنفسی، شاد بودن فضای منزل و تقویت روحیه می تواند روند بازگشت بیمار به جامعه را نیز تسریع کند.

در چنین حالاتی، دوری از جمع هایی که استرس زا و حاوی اخبار ناگوار باشد، حفظ روال عادی زندگی و سرگرم شدن با انجام کارهایی که مورد علاقه فرد است، بسیار موثر است.

همچنین کنترل احساسات، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، استفاده از حمایت های روانی از مراکز مربوطه به صورت آنلاین، عدم تصمیم گیری در شرایط بحرانی و استراحت و خواب کافی هم برای تسریع در روند درمان این ویروس مطلوب ارزیابی می شود.

در کنار تمامی این موضوعات، تقویت معنوی و خواندن نماز و دعا هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا جایی که ارتباط با خداوند در چنین شرایطی می تواند آرامش فوق العاده ای را برای یک شخص به همراه داشته باشد.

کد خبر 45669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد