نکته روانشناختی که قبل از ازدواج باید بدانید

یک کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گفت: اولین قدم برای تصمیم گیری درباره ازدواج دقت در رفتار و واکنش های فرد مورد نظر برای تشخیص تیپ شخصیتی آن است.

محمد امین زاده کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، اظهارداشت: شناخت الگوهای رفتاری و تیپ شخصیتی طرف مقابل قبل از ازدواج کمک شایانی به برقراری ارتباط مثبت و آشنایی پیش از ازدواج از روحیات و رفتارهای یکدیگر می‌کند.

وی تصریح کرد: ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات و تحولاتی است که در زندگی هر فرد رخ می‌دهد، اتفاقی که خوب یا بد می‌تواند به اندازه یک عمر بر زندگی افراد سایه بیندازد و آن را غرق در خوشی، شادمانی و سعادت کرده و یا بر عکس، مشکلات، رنجش‌ها و حتی بحران‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای‌شان به دنبال می‌آورد.

امین‌زاده ادامه داد: زمانی که افراد با تیپ‌های شخصیتی آشنایی پیدا می‌کنند، شناختی بهتر و کامل‌تر از همسر آینده‌ خود که مورد انتخاب‌شان قرار گرفته به دست می‌آورند، بنابراین در آینده و در مدیریت رابطه بازخوردهای بهتر و سودمندتری را از خود نشان می‌دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اضافه کرد: یادگیری و شناخت تیپ شخصیتی  برای داشتن یک ارتباط سالم و موثر بر پایه شناخت رفتار و شخصیت افراد در زندگی فردی و اجتماعی حائز اهمیت است، به همین دلیل تیپ شناسی و رفتار شناسی بر اساس الگوی DISC مورد توجه روانشناسان، مشاوران و محققان زیادی قرار گرفته است چرا که با شناخت آن برقراری روابط بسیار پویا و ساده می‌شود.

وی در توضیح الگوی DISC گفت: این روش نوعی ابزار ارزیابی رفتاری است که مبتنی بر نظریه ویلیام مالتون مارستون، روانشناس برجسته، توسعه داده شده است.

امین‌زاده اظهار کرد: یکی از توانایی‌های دیسک این است که نشان می‌دهد، چگونه افراد مختلف با ویژگی‌های شخصیتی متفاوت با یکدیگر تعامل می‌کنند. پویایی روش دیسک در تشخیص جنبه‌های مثبت و همچنین مشکل‌زای ارتباطات کاری و شخصی و زندگی زناشویی قابل توجه است و حتی می‌تواند راهکارهایی برای توقف آن مشکلات ارائه دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت افزود: زوجین با شناخت الگوهای رفتاری طرف مقابلشان می‌توانند به علل عملکرد و رفتارشان پی برده و تعامل مناسب با آن را به کار گیرند تا بتوانند بهترین عملکرد را در زندگی  مشترک خودشان داشته باشند.

کد خبر 43677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد