مرحوم حسین آقابرقچی؛ قهرمان پرتاپ دیسک مسابقات "پارالمپیک"

چکش۷ کیلویی، قهرمان چند ساله پرتاب دیسک کشور را به کما برد، اما او بعد از بهبودی نسبی بار دیگر به دنیای ورزش بازگشت بطوریکه آنقدر اراده و روحیه داشت که به مدال طلای پارالمپیک رسید.

زنده یادحسین آقا برقچی یکی از ورزشکاران استان خراسان رضوی بود که تا پیش از انقلاب چندین سال در میان افراد سالم در رشته دو و میدانی، قهرمان ماده‌های پرتابی این رشته ورزشی بوده است که در اثر یک حادثه دچار معلولیت می‌شود اما این اتفاق برایش محدودیتی ایجاد نمی‌کند و سال ها در رقابت‌های مختلف جهانی و پارالمپیک برای کشور افتخار می‌آفریند.

زندگی نامه "حسین آقا برقچی"
این ورزشکار پیشکسوت خراسان رضوی در سال ۱۳۱۴ در محله گنبد سبز مشهد به دنیا آمد و در دوران تحصیل در دبیرستان ابن یمین محله احمدآباد به خاطر داشتن قدی بلند و دست‌های کشیده به ورزش والیبال روی آورد.

وی به خاطر شرایط فیزیکی خوبی که داشت در دوران دبیرستان علاوه بر والیبال به ورزش دو و میدانی در رشته‌های پرتاب دیسک، وزنه و نیزه نیز می‌پرداخت. درمورد اولین مسابقه قهرمانی کشوری که قبل از معلولیتش در آن شرکت کرد، چنین می گوید: سال‌های ۱۳۳۹ بود و رقابت‌های ورزشی در تهران در تمامی رشته‌ها برگزار می‌شد که توانستم در رشته پرتاب وزنه مدال طلا و در رشته‌های پرتاب دیسک و نیزه مدال نقره را کسب کنم. آن زمان به عنوان جایزه به قهرمانان کارت استفاده از سینما دادند و تا مدتی از سینما به صورت رایگان استفاده می‌کردیم.

مرحوم آقا برقچی برای ادامه ورزش به صورت حرفه‌ای به تهران نقل مکان می کند تا تمریناتش را به طور مداوم، مستمر و حرفه ای پیگیری کند، برای اینکه به بالاترین سطح از آمادگی برسد حتی یک روز هم از تمرینات دست نمی کشد.

این ورزشکار پرتاب دیسک جانبازان و معلولین استان خراسان رضوی در اولین رقابت بین‌المللی خود در مسابقات بغداد حضور می یابد، تیم ایران چنان مقتدرانه در این رویداد شرکت می کند که می تواند در تمامی رشته‌ها تیم ملی عراق را شکست دهد، وی علت حضورش در این مسابقات را چنین توضیح می دهد: در آن روز تیم ایران درخشید اما تماشاچیان عراقی ما را با پرتاب قوطی نوشابه بدرقه کردند.

وی در طول ۱۰ سال قهرمانی‌اش در پرتاب دیسک، نیزه و وزنه کشور در شرایط سلامت جسمی دو بار نیز به همراه تیم ملی ایران به رقابت‌های آسیایی در کشورهای تایلند و فیلیپین اعزام شده و مقام چهارم را در این رقابت‌ها کسب کرده است.

معلولیت زنده یاد اقا برقچی
این قهرمان درباره حادثه ای که منجر به معلولیتش شد، چنین توضیح می دهد: "سال ۱۳۵۳ در اردوی آمادگی تیم ملی ایران در شهر ماینز آلمان، چکش ۷ کیلویی از سوی یک ورزشکار آلمانی پرتاب شده بود به چانه من برخورد کرد و بیهوش شدم. یک ماه در کما بودم، به دلیل ضربه مغزی نصف بدنم فلج شده بود، اما به تهران بازگشتم و با فیزیوتراپی و آب درمانی توانستم دست‌هایم را تکان دهم و روی پایم بایستم.

بازگشت به ورزش
این پیشکسوت ملی‌پوش ورزش‌های جانبازان و معلولین کشور که بعد از این حادثه ناگهانی دچار فلج مغزی شده بود هرگز ناامید نشده و به جای اینکه منزوی شود، به این فکر می کند که چرا این اتفاق باید برای او رخ دهد؟ پس از آن بود که تصمیم می گیرد به تمریناتش ادامه دهد و بلاخره بعد از پنج سال دوباره به ورزش بازمی گردد. اما این بار نه در میان افراد سالم و دیسک دو کیلویی بلکه در میان جانبازان و معلولین و با دیسک سبک‌تر و یک کیلویی.

پیش از انقلاب فدراسیونی برای ورزش معلولان وجود نداشت، بعد از انقلاب بود که این فدراسیون تشکیل شد، معلولان دور هم جمع شدند و در مسابقات مختلف شرکت کردند که اولین آن پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول بود که پس از آن مجوز حضور افراد فلج مغزی(CP) نیز در این مسابقات صادر شد و حسین آقابرقچی توانست در سال ۱۹۹۰ در رقابت‌های جهانی اکسن هلند با کسب یک مدال نقره در ماده پرتاب دیسک و دو مدال برنز در رشته‌های پرتاب وزنه و نیزه همانند دیگر جانبازان و معلولین برای ایران افتخارآفرینی کند.

قهرمانی در سن ۶۱ ساگی
وی تا قبل از صدور مجوز حضور افراد فلج مغزی در رقابت های مختلف بین‌المللی در سال ۱۹۹۰، در اردوهای مختلف جانبازان و معلولین شرکت و ورزشکاران را با تجربیاتش راهنمایی می‌کرد. مرد طلایی پارالمپیک در مورد اولین مسابقات پارالمپیکی که در آن حضور پیدا کرد، در سال ۱۹۹۲ در پارالمپیک بارسلونا توانست در رشته پرتاب دیسک مدال نقره و در رشته پرتاب وزنه مدال برنز را کسب کند او در این رقابت ها حتی، عنوان امتیاز آورترین ورزشکار تیم ملی که در آن دوره بدترین نتیجه خود در مسابقات پارالمپیک را کسب کرده بود، از آن خود کرد که مایه مباهات است.

زنده یاد برقچی در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در سن ۶۱ سالگی، به عنوان قهرمانی دست پیدا می کند خودش در مصاحبه هایش اینگونه توضیح می دهد که این مدال حاصل تجربه‌ای است که طی سال‌ها اندوخته بودم و در آتلانتا، با شکستن رکورد المپیک، مدال طلای پرتاب دیسک را از آن خود کردم.

این پیشکسوت پرتاب دیسک جانبازان و معلولین کشور در ۶۵ سالگی در آخرین حضورش در رقابت های پارالمپیک در سال ۲۰۰۰ سیدنی استرالیا توانست مدال برنز پرتاب دیسک را از آن خود کند.

آلبوم افتخارات
حسین آقابرقچی طی سال های حضورش در تیم ملی دو و میدانی جانبازان و معلولان در سه دوره پارالمپیک شرکت کرد و توانست در پارالمپیک بارسلونا ۱۹۹۲، یک نشان نقره و یک نشان برنز، پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا یک نشان طلا و پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی یک نشان برنز را به نام ایران ثبت کند. زنده یاد سال های آخر زندگی خود را در زادگاهش مشهد سپری کرد و در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

کد خبر 37185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =