دکتر ابتکار: اورژانس اجتماعی کشور از پیشرفته ترین و قوی ترین شبکه های مقابله با آسیب های اجتماعی در دنیاست

آیین تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان اورژانس اجتماعی در سراسر کشور، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس و جمعی از مسئولان سازمان بهزیستی کشور و همچنین تعدادی از کارشناسان اورژانس اجتماعی به نمایندگی از ۵۰۰۰ پرسنل این نهاد و حضور مجازی مدیران کل استانی بهزیستی، پیش از ظهر امروز در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم ضمن تشکر از نگاه خوب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع آسیب های اجتماعی و تمامی کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، گفت: آسیب دیدگان اجتماعی افرادی بی صدا هستند که قبلا صدایشان به جایی نمی رسید، اما با تأسیس اورژانس اجتماعی صدای این افراد شنیده می شود.

وی با اشاره به رصد و مقایسه فعالیت های اورژانس اجتماعی ایران و گزارش های رسیده از دیگر کشورها،گفت : اورژانس اجتماعی کشور ما از پیشرفته ترین و قوی ترین شبکه های مقابله با آسیب های اجتماعی در دنیاست. همچنین مراکز مداخله در بحران و مراکز جدید سازمان بهزیستی که در حمایت از خانواده و با نگاه خانواده محوری فعالیت می کنند؛ با کمک به حفظ سرمایه های اجتماعی موجب تحکیم خانواده به عنوان مهمترین مأمن برای حفظ حقوق آحاد جامعه می شوند.

وی افزود: اگر کارکرد حمایتی خانواده با روابط سالم و سازنده، احترام متقابل، رعایت حقوق انسانی اعضا و ... همراه باشد شاهد چنین آسیب هایی نخواهیم بود و به همین دلیل توجه و تمرکز ویژه ای در معاونت زنان و خانواده و در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم بر موضوع خانواده قرار گرفته است.

ابتکار گفت: بر همین اساس با تصویب شاخص های خانواده و تنظیم سیاست های اجرایی همه دستگاه ها؛ به زودی دولت دوازدهم به عنوان «دولت دوستدار خانواده» معرفی می شود. همچنین توجه به مهارت های ارتباطی و حقوقی خانواده از رویکردهای جدی معاونت زنان و خانواده است. طرح هایی مثل گفتگوی ملی و گفتگوی بین نسلی ، از سه سال گذشته، با همکاری سازمان های مردم نهاد و دانشگاهیان، با هدف تقویت و تحکیم خانواده و کاهش آسیب و بحران های اجتماعی در سطح کشور اجرا می شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت زنان در دولت دوازدهم نیز گفت: این لایحه به عنوان گام استوار در مقابله با خشونت علیه زنان، ۲ماه پیش در دولت تصویب شد و توسط رییس جمهور جهت اجرای تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که تا امروز از اعلام وصول این لایحه خبری نشنیده ایم و از مجلس محترم تقاضا می کنیم که اعلام وصول و تشریفات قانونی را سریع تر طی کنند.

وی در خصوص قانون حمایت از اطفال که در مجلس قبلی تصویب شده است نیز گفت: این قانون اکنون اجرایی شده است و از قوانین بسیار پیشرو و جامع است که به حقوق کودکان و نوجوانان توجه دارد و در این قانون نقش کلیدی به سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی برای مقابله با آسیب های اجتماعی داده شده است. همچنین لایحه پلیس اطفال نیز در کمیسیون لوایح نهایی شده است و امیدواریم در روزهای پایانی امسال یا اوایل سال ۱۴۰۰، بتوانیم لایحه پلیس اطفال را هم در دولت به تصویب برسانیم تا بتوانیم بخش مهمی از آسیب های وارده به اطفال را پیشگیری و مدیریت کنیم.

ابتکار همچنین به ظرفیت سازی دولت دوازدهم در به کارگیری سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: دولت دوازدهم گام های خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برداشته است و سازمان های مردم نهاد و خیریه هایی که با سازمان بهزیستی و معاونت زنان و خانواده همکاری می کنند ثروت عظیمی هستند که داوطلبانه، با علاقه و با نگاه تخصصی به موضوعاتی همچون مهارت های تحکیم خانواده، مهارت های گفتگو، طرح ملی گفتگوی خانواده،مهارت های خوب زیستن و... می پردازند.

وی افزود: در نشست های حضوری قبل از کرونا و نشست های مجازی بعد از کرونا، تا کنون برای بیش از ۲۲۰۰ سازمان مردم نهاد ( برای حضور در عرصه های مختلف اجتماعی) دوره آموزشی توان افزایی برگزار کرده ایم. همچنین یکی از دوره هایی که  به زودی با همکاری بهزیستی آغاز خواهد شد، دوره تخصصی و آموزشی ( برای حمایت از خانه های امن) برای این تشکل ها، که در حال پیگیری است.

ابتکار همچنین به موضوع ارتقای تاب آوری اجتماعی و اقدامات ارزشمند بهزیستی در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حداقل در ۲۲۰۰ نقطه پر آسیب کشور (که اعتیاد،خشونت،خودکشی،افسردگی و ... در آن ها بالا هستند) برنامه های تاب آوری اجتماعی با کمک تسهیل گران تخصصی و تعلیم دیده، اجرا شده است. مخاطب این طرح زنان و مادران به عنوان محور خانواده هستند و این طرح برای تجهیز در برابر آسیب های اجتماعی برای حداقل ۸۰ هزار نفر اجرا شده است و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: هم پیمانی خوبی با استان ها داریم و سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده که سال گذشته در شوراهای برنامه ریزی استان ها تصویب شده بود در ۳۱ استان کشور در حال اجراست.

ابتکار گفت: حمایت از اورژانس اجتماعی  از ابتدا در دستور کار فعالیت های ما بوده و کماکان هست و با افتخار این حمایت ها را انجام می دهیم زیرا  ارزیابی ها و بررسی ها نشان می دهد اورژانس اجتماعی یکی از موثرترین ساز و کارهای مداخله در آسیب های اجتماعی است که البته  نیاز به تقویت دارد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به پیگیری و تلاش دکتر شریعتمداری در حمایت از اورژانس اجتماعی نیز گفت: ما هم به نوبه خود پی گیری های لازم  را انجام می دهیم امیدواریم این شبکه بسیار گسترده در سطح ملی بتواند با بهترین کیفیت خدمات خود را انجام دهد و کارکنان شریف، خدوم و دلسوز آن که با انگیزه های متعالی در این تشکیلات خدمت می کنند؛ بتوانند در مقابل این آسیب ها که بخشی از جامعه ما را در گیر کرده است، راهگشا باشند.

وی در پایان از کارشناسان اورژانس اجتماعی در استان ها و  تمامی حامیان  اورژانس اجتماعی،سازمان های مردم نهادخیرین و داوطلبین  قدر دانی و برای آنان  آرزوی موفقیت و پیروزی کرد.

کد خبر 33356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد