۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
جهان پهلوان، «سیامند رحمان»

اینجا محوطه دهکده بازی های اسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، است. دوروبرش پر از علاقمندانی است که میخواهند با او عکس یادگاری بگیرند، لبخند می زند وبا حوصله با تک تک کسانی که دوست دارند در کنارش بایستند عکس می گیرد. حتی لحظه ای لبخند از صورتش محو نمیشود، با اینکه من و تمام کسانی که از نزدیک شاهد تمرینات سخت او بودیم میدانیم که سیامند رحمان چقدر به ارامش نیاز دارد اما او مثل همیشه محکم و مهربان به نظر می رسد.

وقتی اطرافش کمی خلوت میشود، با دیدن ما سری تکان می دهد و با لبخند به سمت خوابگاهش می رود. او می رود و من همچنان با خود میگویم چقدر واژه صلابت با سیامند رحمان قرابت دارد...  و این اخرین تصویری است که از هرکول پارا وزنه برداری جهان در ذهن من باقی مانده است...

زندگی نامه قهرمانی که از پا معلول بود

"سیامند رحمان" متولد فروردین ۱۳۶۷ خورشیدی در شهر اشنویه یکی از شهرهای آذربایجان غربی بود. او از همان ابتدا از ناحیه پا به صورت مادرزادی معلول بود اما  طبق گفته های خودش در دوران کودکی بدون کمک می توانست راه برود و مشکل خاصی در این باره نداشت.شاید همین باور قوی، باعث شد که با وجود محدودیت جسمانی و باگذشت کمتر از دو دهه از تولدش، نام هرکول  خندان جهان را ازآن خود کرد.

آنطور که خودش می گفت: "با ورود به دبیرستان احساس کرد که علاقه عجیبی به ورزش سنگین دارد". حتی می گفت که «از دوران دبیرستان به باشگاه بدنسازی می‌ رفتم، علاقه‌ ورزشی و شور جوانی که یک طرف  و استعدادی را که در رشته‌ ورزشی وزنه برداری که در خود می‌ دید از طرف دیگر باعث گرایشش ورزش شدالبته او به این نکته هم اشاره کرده بود  که  شنا و خیلی از ورزش‌های دیگر را نیزانجام می‌داد اما فقط به وزنه‌ برداری علاقه‌ مند بود.»

آغاز وزنه برداری سیامند

همین علاقه او سبب شد تا در ۱۷ سالگی در اشنویه وزنه برداری را شروع کند و در ۱۳۸۷ خورشیدی وارد تیم ملی شود و به همین دلیل به سرعت خود را در رقابت با دیگران تقویت کرد.

در همان دوران با تمرین و ممارست خودش را به وزنه ۲۸۷ رساند و در مسابقات گوانجو با مهار وزنه‌ ۲۹۱ کیلوگرمی رکورد دار جهان شد.همچنین سیامند  وزنه‌بردار سنگین وزن با حضور در تیم ملی پارا وزنه برداری افتخارات بسیاری را کسب کرد.

افتخارات سیامند نام آور

از افتخارات او می‌توان به قهرمانی پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ که به کسب پنج مدال طلا و یک نقره جهان اشاره کرد. سیامند همچنین در بازی‌های پارا آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ نیز موفق به کسب مدال طلا شد.

 او نخستین بار در ۱۳۸۷ خورشیدی به اردوی تیم‌ملی وزنه برداری معلولان ایران دعوت شد و در مسابقات پارالمپیک لندن توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی را مهار کند و صاحب نشان طلای مسابقات شود.

 وزنه ۳۰۱ کیلوگرمی سومین حرکت قهرمانی سیامند به شمار می رفت تا رکورد جهان که متعلق به خودش بود را یک کیلو ارتقا دهد که البته موفق به انجام آن نشد و با همان وزنه همان وزنه ۲۸۰ کیلوگرم مدال طلا را گرفت.

ورود به  مسابقات پاراالمپیک ۲۰۱۶

در مسابقات پارا المپیک ۲۰۱۶ نیز رحمان یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران در ریو برای کسب مدال طلا بود.

زنده یاد سیامند در دسته ۱+۱۰۷توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ و در حرکت دوم وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه ۳۰۵ کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را از آن خود کند.

دیدار با مقام معظم رهبری

سیامند پس از این قهرمانی با گروهی دیگر از ورزشکاران به دیدار آیت الله خامنه ای رفتند که مقام معظم رهبری چفیه خود را به او اهدا کردند و طبق گفته های سیامند این یکی از بهترین هدیه و افتخارات زندگیش به شمار می رود.

هرکول خندان، رکورد جهان را با زدن وزنه سنگین ۳۱۰ کیلوگرمی از آن خود کرد و این حرکت چهارم وزنه بردار ایرانی بود. کسب تمام این قهرمانی ها سبب شد تا سیامند رحمان در پارالمپیک ۲۰۱۷ به عنوان برترین ورزشکار برگزیده شود.

 رحمان موفق شد وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی را مهار کند که هرگز در تاریخ بازی‌های پارالمپیک هیچ ورزشکاری موفق به انجام این کار نشده بود. اودر پارالمپیک لندن با غلبه بر وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی توانست رکورد پارالمپیک در دسته فوق سنگین را ۱۵ کیلوگرم ارتقا دهد تا بار دیگر رکورد پارالمپیک را بشکند.

 از نکات جالب توجه این رقابت، استفاده از صفحه‌های ۵۰ کیلویی بود که با رنگ سیاه مشخص بود و برای نخستین بار در طول مسابقات، مورد استفاده قرار گرفت. البته رکورد جهانی این دسته نیز در اختیار خود سیامند رحمان بود که در مسابقات جهانی امارات توانسته بود ۲۹۱ کیلوگرم را مهار کند.

ثبت نام سیامند در رکوردهای گینس

نام سیامند رحمان با توجه به ثبت وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در ۲۰۱۶ میلادی، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. او، پس از کسب مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در ۱۳۹۱خورشیدی به تیم وزنه‌برداری باشگاه پرسپولیس تهران پیوست. همچنین  در جام‌های جهانی موفق به کسب پنج مدال طلا شد.

 رحمان که در ورزش جهان دارای جایگاه ویژه‌ای داشت از سوی شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» ژاپن برای انجام مصاحبه درباره پارالمپیک، به توکیو دعوت شد تا به صورت نمادین وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی را نیز مهار کند.

 موفقیت های قهرمان نام آور

از قهرمانی های او می توان به موفقیت در بازی های آسیایی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴و ۲۰۱۸ اشاره کرد. در همین ارتباط پایگاه خبری کمیته بین‌المللی پارالمپیک به سیامند لقب(افسانه ای) یا Legend را داد و پس از پارالمپیک ریو نوشت: «سیامند رکورد خودش را سه بار شکست و با وزنه‌ ۳۱۰ کیلویی تمام کرد که تقریبا هم‌وزن دو بچه فیل می‌شود».

او در جایی دیگر با ایستادن بر روی سکوی نخست پارالمپیک لندن در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «می‌خواستم ۳۰۱ کیلو بزنم اما چون وزنه‌بردار کره‌ای به رای داوران اعتراض کرد، وقت تلف شد تا بدن من هم سرد شود و نتوانستم در زمان دلخواه روی تخته بیاییم.»

۱۱ اسفند ۱۳۹۸ سیامند رحمان در اثر ایست قلبی جان به جان افرین تسلیم کردوشوک بزرگی به  جامعه ورزش ایران وارد کرد.

کد خبر 32692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =