لزوم توجه به سلامت زنان با تسهیل غربالگری های مستمر در ابعاد مختلف جسمی و روانی

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست مجازی تقدیر از مدیران زن دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، بر توجه به سلامت جسمی و روانی زنان شاغل تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر فاطمه رضوان مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست نمایندگان بانوان شاغل در سازمان های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ؛ با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، به نقش مهم زنان در توسعه جامعه اشاره کرد و گفت: زنان نیمی از جمعیت و پیکره جامعه هستند که با حضور فعال خود در عرصه های گوناگون، مسئولیت های مختلف در جامعه بر عهده گرفته اند، اما نقش مادری و همسری آنان، نقش محوری در تحکیم بنیان خانواده و تربیت نسل آینده  دارد.
وی افزود:زنان به عنوان پایه های اصلی خانواده، محور اصلی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند و با توجه به حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع، توجه ویژه به سلامت آنان بر مبنای تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت(که سلامتی را عبارت از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می داند) امری ضروری است.
رضوان مدنی به تاثیر زنان بر سلامت و بهداشت خانواده نیز اشاره کرد و افزود:زنان الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم در خانواده و در نهایت در جامعه هستند زیرا با ارتقای سلامت خانواده، نسل سالم و جامعه ای سالم خواهیم داشت.
وی افزود: زنان در کنار مسئولیت های اجتماعی، مسئولیت های سنتی همچون همسرداری، آشپزی و کدبانوگری دارند، بنابراین نقش مهم در سلامت جامعه دارند و توجه آنها به سلامت سبد غذایی خانواده، نسل و جامعه ای سالم را از نظر جسمی تربیت می کند.
رضوان مدنی همچنین به نقش کلیدی زنان در برنامه ریزی صحیح در حوزه مسائل اقتصادی خانواده نیز اشاره کرد و تصمیم گیری مناسب در این حوزه را منجر به رشد اقتصادی جامعه دانست.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین  زنان را بهترین مرجع برای تعلیم ارزش ها و آداب دینی، اسلامی و انسانی دانست و گفت:اگر خانم ها ارزش های مذهبی، عفت، پاکدامنی و اخلاق اسلامی را در خانواده نشر دهند، همین ابعاد در جامعه نیز منتشر خواهد شد.  

وی افزود:زنان در سلامت روان خانواده و تربیت و تحویل انسان هایی با روان سالم به جامعه نیز نقش کلیدی دارند که با این کار جامعه ای خواهیم داشت که آسیب های اجتماعی روز به روز در آن کاهش می یابد.

رضوان مدنی به مسئولیت های بیرون از منزل زنان شاغل نیز اشاره کرد و گفت:این زنان در معرض سایش های روانی و جسمی هستند و باید از سلامت آنان مراقبت شود. همچنین امید به زندگی و طول عمر در زنان بیشتر است اما متاسفانه با سلامتی کمتر و کیفیت پایین زندگی همراه است زیرا معلولیت ها و ناتوانی ها به مرور در زنان آشکار می شود، بنابراین لازم است در کنار توجه به ارتقای اجتماعی زنان در جامعه به مسائل سلامتی و زندگی آنان در کانون گرم خانواده توجه شود.

وی با ارائه پیشنهاد هایی به مقام عالی وزارت از وی درخواست کرد تا با بیمه شدن غربالگری های جسمی و روانی برای زنان شاغل، این غربالگری ها به شکل مستمر و در ابعاد گوناگون، انجام شود. همچنبن آموزش و آگاهی دادن در موضوعات مختلف، فرهنگ سازی و ایجاد فضای اختصاصی جهت ارتقای سلامتی و ورزش  به منظور ایجاد حس خوب و تناسب اندام و جلوگیری از مراجعه مستمر خانم ها برای انجام اعمال جراحی متعدد  نیز از دیگر درخواست های این مقام مسئول بود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به ظرفیت بسیار خوب وزارت تعاون در خصوص طرح و تصویب برنامه های مرتبط  با حوزه زنان و خانواده در شورای عالی رفاه، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرد تا سازمان بهزیستی نیز از ظرفیت این شورا برای طرح و ایجاد جایگاه مناسب برنامه های اجرایی در حوزه زنان (به ویژه زنان با نیازهای خاص و گروه های پرخطر) بهره مند شود.

وی همچنین با اشاره به بند ج ماده ۱۰۲قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر آموزش و مشاوره جوانان و نوجوانان، قبل، حین و بعد از ازدواج تشکیل کارگروه ویژه مشارکت سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت به منظور اجرایی شدن این قانون در قالب بیمه های پایه و تکمیلی را  از مقام عالی وزارت خواستار شد.

کد خبر 30492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =