عمق تاثیرات کرونا بر مهدهای کودک/ از سرمایه انسانی و مالی تا حوزه تعلیم و تربیت

کرونا، تمام 1300 مهد کودک فعال خراسان رضوی را به تعطیلی کشانده است.

کارشناس مسؤول مهدهای کودک خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این خبر گفت: پس از بازگشایی مهدهای کودک در سال 99 با توجه به شروع تابستان و عدم استقبال مؤسسین مهدها و والدین از این بازگشایی، عملاً بیش از 70 درصد مهدهای کودک استان تا پایان تابستان، تعطیل موقت بودند که با آغاز سال تحصیلی مهدهای فعال، قریب 7 هزار کودک را ثبت نام کردند و پس از یک ماه فعالیت، در آبان‌ماه به خاطر محدودیت‌های کرونایی، تعطیل شدند و هنوز هم مجاز به فعالیت نمی باشند.

فاطمه باغانی تصریح کرد: بنا بر این در حال حاضر تمام 1300 مهد کودک خراسان رضوی در تعطیلی بسر می‌برند.

وی اظهار داشت: قبل از ماجرای کرونا 87 هزار کودک صفر تا شش ساله در مهدهای کودک خراسان تحت مراقبت و آموزش بودند که متأسفانه در حال حاضر این تعداد به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از تعطیلات کرونایی بیش از 7 هزار و 200 مربی خانم در این مراکز مشغول کار بودند که با احتساب نیروهای مدیریتی و خدماتی حدود 10 هزار نفر در مهدهای کودک اشتغال داشتند که در حال حاضر تمام این بانوان که بعضاً زن سرپرست خانوار نیز بودند، بیکار شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز جامعه درابتدای تعطیلات کرونای آبان‌ماه، مکاتبات و پیگیری هایی با نهادهای مسؤول به منظور اخذ مجوز فعالیت مهدهای کودک داشتیم اما با وجود پیگیری‌های متعدد حتی تا سطح کشور، تا این لحظه مهدهای کودک -علیرغم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی- مجاز به کار در مناطق قرمز و نارنجی نمی باشند.

باغانی گفت: تعدادی از مادران شاغل، در شرایط شیوع کرونا چاره‌ای جز سپردن کودکانشان به مهدکودک نداشتند و با تعطیل شدن مهدها، مشکلات زیادی برایشان ایجاد شد که بالاجبار برای فرزندان خردسالشان پرستار سر خانه گرفتند که این امر هزینه‌های زیادی برایشان دارد و در درازمدت قابل تحمل نیست ضمن اینکه موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی در مهدهای کودک به صورت مستمر توسط کارشناسان ناظر بهزیستی کنترل می گردد و قطعاً این نظارت بر عملکرد پرستار کودک در منزل وجود ندارد.

باغانی ادامه داد: تعدادی از آنها هم بچه‌هایشان را به منزل اقوام و بستگان می‌برند که خود زمینه‌ی انتقال کرونا را بیشتر می‌کند اما با وجود همه‌ی این مشکلات، ستاد کرونا موافق فعالیت مهدهای کودک نمی باشد و ما هم تابع قانون هستیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: در اواخر خرداد  امسال وقتی اجازه فعالیت و ثبت نام به مهدهای کودک داده شد، از بین مهدهای دایر به دلیل نگرانی والدین 123 مهد اصلا ثبت نام  و پذیرش کودک نداشتند و 227 مهد نیز کمتر از ده بچه را ثبت نام کردند.

کارشناس مسؤول مهدهای کودک بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیشترین آمار پذیرش مهر امسال در مهدها مربوط به روستا مهدها با 40 نفر بود.

وی یادآور شد: ابتدای تعطیلات مهدها به اسفندماه گذشته برمی‌گردد که این تعطیلی تا اواخر خرداد 99 ادامه داشت و در تابستان هم مهدها عموما به حالت نیمه تعطیل در می آیند و تعداد اندکی هم که فعال بودند پذیرش چندانی نداشتند.(تکراری)

باغانی با بیان اینکه ثبت نام مهرماه امسال 90 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت گفت: حتی اگر مهدهای کودک بازگشایی شوند به دلیل تعطیلی های مکرر استقبال خانواده‌ها بسیاراندک است.

وی گفت:‌ در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله طرقبه‌شاندیز، خلیل‌آباد، چناران، جوین، جغتای و باخرز مهدهای شهری در طول سال   جاری کلا تعطیل بوده‌اند و در مشهد فقط 1680 کودک پذیرش شدند که این تعداد 8 درصد پذیرش سال گذشته این شهر بوده است.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی مهدهای کودک گفت: خیلی از این مراکز در ساختمان های استیجاری مشغول فعالیت هستند و به جهت رعایت ضوابط و استانداردهای متعدد بهزیستی، هزینه‌های سنگینی را صرف مناسب سازی ساختمان نموده اند.

وی تأکید کرد: به دلیل عدم توجیه اقتصادی مهد در شرایط فعلی، نیمی از صاحبان امتیاز این مراکز تقاضای تعطیل موقت از بهزیستی نمودند و متعاقب آن ساختمان‌ها را تخلیه کردند و تعدادی هنوز هم جهت ادامه فعالیت در شرایط فعلی سرگردانند که آیا ساختمان را تخلیه کنند یا آن را نگه دارند، چون مبالغ بالایی که برای مناسب‌سازی ملک نموده اند غیر قابل برگشت است و از طرفی، تخلیه‌ی ساختمان بعضاً به معنای تغییر کاربری یا ساخت و سازهای جدید در محل آن است.

وی پرداخت وام و تسهیلات به مهدهای کودک را بی‌فایده دانست و گفت: این وام‌ها به جهت اینکه با وضعیت فعلی قابل تأدیه نیستند لذا بر بدهکاری و نگرانی صاحبان امتیاز مهدهای کودک می‌افزایند و مهدهای کودک نیازمند کمک های بلاعوض دولت به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان خود هستند.

باغانی با اظهار تأسف از تعطیلی مهدهای کودک گفت:‌ کرونا خسارات‌ زیادی بر پیکره مهدها و تعلیم و تربیت کودکان‌  وارد کرد که در کوتاه‌ مدت، این خسارات‌ قابل جبران نیست و بازآفرینی مهدهای کودک، هزینه و زمان بسیار زیادی خواهد برد.

وی بیکار شدن مدیران و مربیان مهدهای کودک را یک خسارت ساختاری و زیربنایی برای آموزش و پرورش کودکان توصیف کرد و گفت مدیران و مربیانی که سالها تجربه داشتند در این شرایط خانه‌نشین شده‌اند و یا در جستجوی مشاغل دیگری هستند و این سالیان متمادی تجربه، آموزش های مختلف و... به هدر رفت.

به گفته‌ی این کارشناس، زیان‌های مادی، معنوی و فرهنگی ناشی از تعطیلی این مراکز، بسیار زیاد است و در کوتاه‌ مدت جبران‌ پذیر نیست.

باغانی تصریح کرد:‌ حتی اگر داستان کرونا تمام شود و بخواهیم مهدهای کودک را به سطح قبل برسانیم دست کم 5 تا 10 سال زمان می‌برد و سرمایه مالی و انسانی مهدها ثروتی است که با هجوم بیماری کرونا و حوادثی که در این یک سال اتفاق افتاد، کلاً بر باد رفت.

وی یادآور شد: تا آنجا که ما بررسی و تحقیق کرده‌ایم در کمتر کشوری در دنیا، این سطح گسترده از تعطیلی مهدها را شاهد بوده ایم و بسیاری از کشورها اصلا تعطیلی نداشته‌اند.

کد خبر 27925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد