مشهد | در رسانه | سهم مهدها، سکوت و تعطیلی!

گزارشی از شرایط مهدهای کودک در روزهایی که دیگر صدای خنده کودکان در آن‌ها شنیده نمی‌شود

شهرآرا - بخشنده -  با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نگرانی از سلامت کودکانشان، آنان را به مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها نفرستادند و بدین گونه مهدها و پیش‌دبستانی‌های زیادی در منطقه 7 به صورت موقت تعطیل شد. پس از آن نیز این مجموعه‌ها مکلف شدند شهریه‌های پرداختی خانواده‌ها را به آنان پس دهند، موضوعی که به مراتب کار را برای مدیران و مربیان سخت‌تر کرد و کار بسیاری از مهدها و پیش‌دبستانی‌های منطقه را به تعطیلی کامل کشاند!

بازگشایی دوباره مهدها و پیش‌دبستانی‌ها از خرداد امسال نیز نه تنها مشکلی از آن‌ها کم نکرد بلکه به دغدغه و نگرانی‌های‌شان افزود به طوری که با شروع سال تحصیلی جدید بسیاری از مدیران آن‌ها ترجیح دادند برای یک مدت هم که شده فعالیت نداشته باشند، البته برخی نیز با مرخص کردن اغلب کارکنان خود با اندک کادر آموزشی به فعالیت ادامه می‌دهند. حسینی، مدیر یکی از پیش‌دبستانی‌ها در منطقه، می‌گوید: «امسال در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها بیشتر شاهد حضور کودکانی هستیم که خانواده‌های آن‌ها امکان نگهداری از فرزندان خود را نداشتند.»

حضور نداشتن کودکان
حضور نداشتن کودکان در مهدهای کودک شرایط سختی برای مربیان ایجاد کرده است که حسینی درباره شرایط همکاران خود می‌افزاید: « شرایط مدیران و مربیان مهدهای کودک خوب نیست. در گروه‌ها که نگاه می‌کنم اغلب تعطیل کردند و به دنبال شخصی هستند که بتوانند لوازم مهدکودک را به او واگذار کنند. شرایط مربیان مهدهای کودک نیز خوب نیست چرا که روی حقوق خود حساب کرده بودند. »

وصالی، مدیر یکی دیگر از مهدهای کودک، که تا سال گذشته 120 کودک را پوشش می‌داد درباره شرایط این روزهای مجموعه خود می‌گوید: «با وجود اینکه مهد کودک ما بالاترین سطح را در محدوده‌ای که در آن هستیم دارد و هر سال میزبان بیش از 100 کودک بودیم، امسال با سختی تنها از 26 نفر ثبت‌نام کردیم. همین حضور نداشتن بچه‌ها باعث شده است برخی از کلاس‌های ما به انباری وسایل مهدکودک تبدیل شود.»
در این مهدکودک سال گذشته 13 نفر مشغول به کار بودند، اما از میان آن‌ها امسال تنها 3 مربی مشغول به کار شدند. مدیر مهدکودک با اشاره به کاهش تعداد کارکنان مجموعه خود ادامه می‌دهد: «متأسفانه شرایط آن‌ها نیز مساعد نیست بسیاری با وجود اینکه مشکلات مالی دارند بیکار هستند و نمی‌دانم چگونه زندگی را سپری می‌کنند و برخی نیز مشغول پرستاری شدند یا در کارگاه‌های تولید ماسک فعالیت می‌کنند.»

فشار به مربیان برای اطمینان خاطر والدین
خانواده‌هایی که فرزندان خود را هر روز به مهدکودک می‌فرستند همواره نگران سلامت آن‌ها هستند. آن‌ها برای اطمینان خاطر پیدا کردن از سلامت فرزند خود هم که شده روی مدیر و مربی مهد کودک برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فشار می‌آورند. وصالی درباره فشاری که به او و کارکنانش وارد می‌شود، می‌گوید: « با وجود رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی خانواده‌ها نگران هستند و به همین دلیل ما را تحت‌فشار قرار می‌دهند. برای نمونه می‌توانم بگویم یکی از مادرها تنها به دلیل اینکه یک کودک به فرزندش نزدیک شده است از ما به بهداشت شکایت کرد که فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنیم. راستش مشکلاتی که پیش آمد باعث شد من هم فکر کنم ای کاش امسال مانند همکارانم در منزل می‌ماندم و این همه نگرانی و مشکل را تحمل نمی‌کردم، البته سال گذشته حمایت‌هایی مانند پرداخت وام به مهدهای کودک انجام شد که کمک خوبی برای ما بود، اما برخی از همکارانم نتوانستند آن را دریافت کنند و این کمک‌ها ادامه نیز پیدا نکرد.»مشکلات مهدهای کودک را با غلامحسین حقدادی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان، در میان گذاشتیم. حقدادی درباره حمایت‌های انجام شده از مهدهای کودک می‌گوید:
« پس از شیوع ویروس کرونا به مهدهای کودک مانند دیگر بنگاه‌های زیان‌ده امتیازاتی همچون وام تعلق گرفت که به عقیده من پاسخ‌گوی زیان‌های وارد شده به مهدهای کودک و کارکنان آن نبود. کمک دیگر بیمه بیکاری بود که به افرادی تعلق گرفت که بیمه بودند. متأسفانه در سال گذشته مهدهای کودک به برگرداندن مبالغ شهریه‌ها مجبور شدند، در صورتی که خود را برای 9 ماه آماده و سرمایه گذاری کرده بودند.»

تعطیلی نیمی از مهدهای کودک منطقه
حقدادی در پاسخ به اینکه چه اندازه از مهدهای منطقه 7 فعالیت می‌کنند، توضیح می‌دهد:« با توجه به مشکلاتی که برای مهدهای کودک ایجاد شد برخی از مهدهای کودک امکان ادامه کار را نداشتند و به صورت موقت تعطیل شدند. در استان 200 مهد کودک این‌گونه به ما اعلام تعطیلی کردند. در منطقه 7 که سال گذشته 103مهدکودک فعال با مجوز بهزیستی داشت این تعداد امسال به 43 مهد کاهش پیدا کرد و مابقی امسال پذیرش نداشتند.»معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان تعطیلی مهدها را عامل بروز مشکل در آینده دانست و افزود: « البته ما فکر می‌کنیم به تعداد مهدهای کودکی که اعلام تعطیل موقت کنند افزوده شود چرا که بسیاری در حال رصد هستند. متأسفانه این کار باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. بازگشایی و تأسیس یک مهدکودک بسیار سخت است و پس از اینکه شرایط بهبود پیدا کرد ما دچار کمبود مهدکودک خواهیم شد.»

کد خبر 27222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد