خانه امن زنان تحت خشونت خانگی (شبانه روزی – غیر دولتی)

خانه امن زنان تحت خشونت خانگی (شبانه روزی – غیر دولتی)

  زنان و کودکان از تبعات و عوارض ناشی از خشونت، به خصوص، در زندگی خانوادگی رنج می برند و آزارهای جسمی و جنسی و روانی نه تنها تندرستی، سلامت عقل، تعادل عاطفی و روانی آنها را به خطر می اندازد بلکه جامعه را نیز متضرر می سازد. بهایی که بابت این صدمات پرداخت می شود، دولت ها را با مشکلات گوناگون اقتصادی، فرهنگی و خدماتی درگیر می کند.  در ایران، در سال های اخیراین پدیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفته است. درا بتدا به هدف ایجاد سرپناه برای زنان خشونت دیده  دفتر امور خانواده وزنان اقدام به تاسیس مراکز اسکان موقت نمود ولیکن در سال ۱۳۹۰ به جهت در معرض آسیب های اجتماعی بودن این زنان فعالیت مذکور به دفتر امور اسیب دیدگان اجتماعی واگذار شد و با هدف حمایت و توانمند سازی زنان خشونت دیده ویا درمعرض خشونت خدمات تخصصی  به زنان در معرض خشونت و یا خشونت دیده به همراه فرزندانشان که شاهد این خشونت ها بوده انددر خانه های امن در دست اجرا می باشد.در سال ۱۳۹۹ تعداد ۸ مرکز دولتی و ۱۹ مرکز غیر دولتی فعال می باشد.

هدف کلی:حمایت وتوانمند سازی زنان و دخترانی است که درمعرض خشونت قرار دارند ویا مورد خشونت واقع گردیده اند.

اهداف اختصاصی:

- تامین محل امن جهت زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنها(با درنظر گرفتن محدودیتهای سنی شرعی برای پسران)

- ارتقاء توانمندیهای زنان در معرض خشونت و خشونت دیده  و خانواده هایشان جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع .

جامعه هدف: 

زنانی که مورد همسر آزاری قرار گرفته اند و نیازمند به دریافت خدمات تخصصی اعم از سرپایی و یا اقامتی می باشند همراه با فرزندان ( دختران بدون محدودیت سنی ، پسران تا ۱۲ سال).

فرآیند اجرا:

۱- پذیرش به صورت های خود معرف، ارجاع از اورژانس اجتماعی، ارجاع از مراجع قضائی- انتظامی

۲- دریافت نامه پزشکی قانونی مبنی بر وضعیت  جسمی و روانی و بارداری مراجعینی که نیاز به استفاده از خدمات بخش نگهداری شبانه روزی دارند، الزامی است.

۳- انجام مصاحبه اولیه از خدمت گیرنده در بدو ورود

۴- انجام ارزیابی اجتماعی توسط مددکار اجتماعی ، ارزیابی روانشناختی توسط روانشناس و روانپزشک ، ارزیابی بهداشتی و درمانی توسط پزشک ،  ارزیابی حقوقی توسط مشاور حقوقی

۵- ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روان شناسی، بهداشتی – درمانی، حقوقی، فرهنگی – آموزشی – اشتغال به صورت سرپایی و اقامتی و در آخر پی گیری پس از ترخیص

خدمات روزانه: در شرایطی که زن خشونت دیده یا در معرض خشونت ناچار است به همان منزلی برگردد که در آن در معرض خشونت میباشد، مددکار اجتماعی در قالب ارائه یک طرح ایمنی با کمک خود مراجعه کننده تهیه می نماید. زیرا همیشه احتمال تکرار خشونت وجود دارد. طرح ایمنی برای هر فرد به صورت اختصاصی با توجه به شرایط فرهنگی، سن قربانی، سن فرزندان، نوع خشونت و منابع حمایتی قربانی طراحی می گردد.

خدمات نگهداری: در شرایطی که زن خشونت دیده یا در معرض خشونت در خطر امنیت جانی بوده و امکان بازگشت به محل زندگی و یا محلی که در آن خشونت می دیده است ، نباشد. به صورت موقت در خانه امن همراه با فرزند خود ( دختر بدون محدودیت سنی و پسر تا بالای سن بلوغ) با اخذ حکم قاضی به مدت دو دوره ۴ ماهه نگهداری می شوند.

 مداخلات تخصصی لازم با مرتکبین خشونت: پس از پذیرش گروه هدف ( زنان و دختران خشونت دیده و یا در معرض خشونت) برای دستیابی به هدف کنترل و کاهش خشونت های خانگی  و جلوگیری از تکرار و همچنین بازسازی دوباره خانواده در محیط امن ، می بایست اقداماتی نیز در خصوص مرتکبین صورت بگیرد. برنامه های تخصصی بر تغییر رفتار مرتکبین تاکید داشته و محیط را برای قربانیان امن تر می سازد. این نوع مداخلات نیز به عنوان قسمتی از مداخلات تخصصی کارشناسان  در خانه های امن قرار گرفته است که بر اساس پروتکل تدوین شده در همین خصوص انجام می پذیرد.

کد خبر 27216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =