ابلاغ بخشنامه «نحوه پذیرش جدید در مراکز شبانه روزی سالمندان» در مراکز شبانه روزی بهزیستی

از سوی کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی کشور،بخشنامه «نحوه پذیرش جدید در مراکز شبانه روزی سالمندان» به مدیران کل بهزیستی استان ها در سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛متن بخشنامه به این شرح است:

مدیرکل محترم بهزیستی استان
با سلام و احترام ؛

به استحضار می رساند بر اساس الگوی علمی ارزیابی خطر توسط وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت با ضریب ریسک بالا جزء مکان های پرخطر در انتقال و ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ تلقی می گردند . با عنایت به سیاست های متخذه در دوران مواجهه با بیماری کووید ۱۹ و بر اساس راهنمای رعایت حقوق افراد دارای معلولیت در شرایط شیوع بیماری (ارائه شده از سوی کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل)، گسترش اقدامات پیشگیرانه در مراکز مراقبتی از قبیل کاستن ازدحام و تراکم جمعیت و اعمال اقدامات فاصله گذاری فیزیکی برای مقیمان، از اقدامات کلیدی جهت کاهش خطر شیوع بیماری می باشد.

نظر به مشکلات مطروحه از سوی برخی از استان ها در خصوص پذیرش گروه هدف اجتناب ناپذیر سالمند به علت تداوم وضعیت قرمز و هشدار، ضمن رعایت کامل مفاد دستورالعمل های ابلاغ شده از سوی کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان همچنین دستورالعمل ها و بخشنامه های جاری، مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی سالمندان دارای شرایط ذیل می توانند اقدام به پذیرش اجتناب ناپذیر گروه هدف سالمند با تأیید کمیته بهزیستی استان / شهرستان نمایند.

* داشتن حداقل دو فضای مجزا با شرایط تعریف شده در دستورالعمل از ۳ فضای تعریف شده قرنطینه، ایزوله و نقاهت.

* اتاق قرنطینه با تاکید بر استقرار در بخش یا طبقه جداگانه با تهویه مناسب، ورودی و سرویس های بهداشتی (دستشویی و حمام) کاملاٌ مجزا از سایر بخش ها و اتاق های اقامتی مددجویان با امکان تعیین نیروی انسانی مراقب جهت ارائه خدمات به صورت اختصاصی در فضای قرنطینه (در طبقه یا بخش جداگانه)

* اتاق ایزوله جهت نگهداری افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری تا زمان بهبود کامل علائم

* اتاق نقاهت جهت نگهداری افراد مبتلا پس از طی دوره درمان اولیه و ترخیص از بیمارستان

* وجود فضای فیزیکی استاندارد در بخش های اقامتی جهت رعایت فاصله گذاری فیزیکی حداقل ۱.۵ متر بین تخت ها

* برخورداری از سیستم تهویه مناسب در فضای داخلی مرکز

پذیرش در مراکز مذکور منوط به رعایت بندهای ذیل می باشد:

* انجام آزمایشات تشخیصی لازم از جمله PCR توسط خانواده سالمند، اخذ نتیجه منفی و بارگذاری تصویر برگه نتیجه آزمایش در بخش مستندات پرونده در سامانه؛ قبل از پذیرش ضروری می باشد.

* پذیرش در اتاق قرنطینه به صورت یک نفره صورت پذیرد و پس از گذراندن دو هفته قرنطینه با تایید پزشک مرکز و رعایت کامل ضوابط و مقررات دستورالعمل های ابلاغ شده و همچنین بخشنامه های جاری و حصول اطمینان کامل از عدم ابتلا و یا علایم احتمالی بیماری کووید ۱۹ ، فرد وارد بخش اقامتی گردد و سپس پذیرش نفر دوم صورت پذیرد.

پذیرش بیش از یک نفر به صورت همزمان منوط به وجود فضای قرنطینه به همان تعداد می باشد .در غیر این صورت پذیرش در سایرمراکز واجد شرایط صورت پذیرد یا به زمان خالی شدن تخت اتاق قرنطینه موکول گردد.

* در مراکز فاقد اتاق نقاهت، در صورتی که مرکز پذیرش جدید نداشته باشد می تواند از اتاق قرنطینه به عنوان اتاق نقاهت استفاده نماید و تا زمانی که خدمت گیرنده دوره نقاهت را می گذراند و یا اینکه مورد (یا مواردی ) در بیمارستان بستری می باشند که به زودی ترخیص می گردند، مرکز مجاز به پذیرش جدید نمی باشد.

* به منظور جلوگیری از تراکم بالای مقیمان در یک مرکز ، پذیرش متناسب با امکانات (تجهیزات، نیروی انسانی و ظرفیت تخت هایخالی مراکز و...) صورت پذیرد.

* اخذ رضایت نامه از خانواده ها در خصوص پذیرش شرایط جاری و خطر بالقوه ابتلا به بیماری

* الزام استان به رصد مراکز به صورت غیر حضوری و در مواقع لزوم به صورت حضوری

بدیهی است مسئولیت حسن اجرای مفاد بخشنامه با مدیرکل محترم بهزیستی استان می باشد.

دکتر محمد نفریه 

رییس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر

کد خبر 25672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =