ورود بهزیستی و پلیس به بحث مشاوره‌های مجازی 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ضمن درخواست از مردم برای اعتماد نکردن به آگهی‌های مشاوره‌ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: بهزیستی در تفاهمنامه‌ای با پلیس فتا به این موضوع ورود کرده است.

بهزاد وحیدنیا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تفاهمنامه‌ای با پلیس فتا داریم تا مشاوره‌ها از طریق فضای مجازی ساماندهی شوند.

وی با اشاره به تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات مشاوره از طریق فضای مجازی تصریح کرد: افراد یا گروه‌هایی که برای کار مشاوره، پروانه حرفه ای ندارند و از طریق فضای مجازی وارد این کار می شوند، تخلف صنفی محسوب می شود.

وحیدنیا تاکید کرد: بهزیستی در قالب وظایف حاکمیتی خود به چنین مواردی ورود پیدا خواهد کرد؛ کار مشاوره، کار تخصصی و دارای استانداردهای خاصی است و لازم است که استانداردهای خدمات مشاوره مجازی توسعه یابد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور پیش از این سامانه مشاوره مجازی داشته اما تقاضا زیاد است و نیاز به ساماندهی مجدد دارد. بهزیستی در نظر دارد سامانه جامع مدیریت خدمات روانشناسی را طراحی کند تا در این قالب بخشی از خدمات مجازی با گستره بیشتری ارائه شود.

بهزادنیا افزود: هرچه خدمات روانشناسی از شکل حضوری به سمت شکل غیرحضوری پیش می‌رود، به همان اندازه باید استانداردها بیشتر مورد تامل قرار گیرند؛ انتقال مناسب مطالب و چهره به چهره جزو الزاماتی است که در اصول روانشناسی باید به آن توجه شود.

وی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه امروز، مشاوره مجازی بسیار پررنگ شده و با توجه به این تغییرات، ممکن است تهدیداتی از طریق مشاوره آنلاین متوجه افراد شود. مسائلی در خدمات مشاوره مجازی وجود دارد از آن جمله که چطور می‌توان به آدمهایی که شناختی از آنها نداریم، اعتماد کرد چراکه هویت افراد در فضای مجازی مشخص نیست.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور اظهار داشت: خدمات مشاوره مجازی با دو بُعد اخلاقی و توانمندی ارائه‌دهندگان خدمت روبرو است و اگر این خدمات به درستی ارائه نشوند، آسیب به گیرندگان خدمت بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

بهزادنیا با بیان اینکه محدودیت‌های زیادی در ارائه خدمات مشاوره مجازی وجود دارد، گفت: توصیه می‌کنیم مردم از این مشاوره‌ها استفاده نکنند مگر آنکه مطمئن شوند که این خدمات تحت نظارت بهزیستی و موثق است و امکان شکایت و رصد عملکرد آنها وجود دارد.

وی افزود: پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت سامانه‌های مجازی مشاوره، نوشته شده و در حال چکش‌کاری است تا این سامانه‌ها تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور مدیریت شوند تا هر کسی نتواند وارد این حیطه شود.

بهزادنیا تاکید کرد: برای ارائه خدمات مشاوره مجازی، لازم است که زیرساختهای الکترونیکی مربوطه فراهم شود و این خدمات تجهیزات خاص خود را می طلبند و حداقل سه ماه زمان لازم دارند.

کد خبر 22735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =