در رسانه|مهدهای کودک و چالش های کرونایی: اولویت پذیرش در مهدهای کودک با فرزندان مادران شاغل است

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه کاهش ظرفیت پذیرش کودکان در شرایط شیوع کرونا موجب کاهش میزان درآمد مهدهای کودک شده است، گفت: ارتباط مناسب والدین با کودکان بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با کودکان است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور بر فعالیت بسیاری از واحدهای آموزشی و فرهنگی کشور سایه افکنده است و در این میان مهدهای کودک که به صورت خودگردان و با مجوز و نظارت سازمان بهزیستی و محتوای آموزشی آموزش و پرورش فعالیت می کنند نیز از مشکلات و چالش های پیش آمده بی نصیب نبوده اند، بسیاری از والدین با توجه به شیوع کرونا دیگر فرزندان خردسال خود را به مهدهای کودک نمی فرستند، مهدهای کودک نیز با توجه به شرایط موجود با کاهش درآمد و با چالش های اقتصادی اجاره بها و ... روبرو شده اند، از طرفی با توجه به مشغله های امروز والدین و اشتغال برخی از آنان، حضور کودکان در منازل نیز برای آنان مشکلاتی را به همراه داشته است و از طرف دیگر آموزش و دوری کودکان از آسیب های اجتماعی چالش مهم دیگری است که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد، برای بررسی این وضعیت مصاحبه ای با « زهرا همتی» مدیرکل بهزیستی استان ایلام داشته ایم که توجه خوانندگان عزیز به این گفت و گو جلب می شود.
شبستان: وضعیت مهد کودک های استان هم اکنون چگونه است؟
مدیرکل بهزیستی استان ایلام: مهد کودک های استان در حال حاضر با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال فعالیت هستند ولی جمعیت کودکان حاضر و پذیرش شده در این مهدکودک ها در راستای رعایت فاصله اجتماعی کمتر از گذشته است.
مهدکودک های استان در حال حاضر با توجه شرایط شیوع کرونا اجازه پذیرش کودکان با ظرفیت یک سوم ظرفیت قبل از شرایط کرونا را دارند و تعدادی از مهدها کودک با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا درخواست تعطیلی داده اند.
با توجه به کاهش ظرفیت پذیرش کودکان و در نهایت کاهش میزان درآمد مهدهای کودک در سطح استان، این مهدها با مشکلاتی از جمله پرداخت اجاره بها، پرداخت حقوق و بیمه پرسنل و هزینه های جاری مواجه هستند و بر این اساس تعدادی از مهدهای کودک در سطح استان درخواست تعطیلی داشته اند.
در حال حاضر ۳۳۰ مهدکودک در سطح استان ایلام فعالیت دارند، عمده این مهدکودک ها را مهدهای روستایی تشکیل می دهند، مهدهای کودک در سطح استان بعد از تعطیلی ناشی از شیوع کرونا از اسفندماه ۹۸ تا اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت داشته و نسبت به پذیرش کودکان با ظرفیت محدود اقدام کرده اند.
شبستان: شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روند فعالیت این واحدها داشته است؟
زهرا همتی: شیوع کرونا تاثیر بسیار منفی بر روند فعالیت مهدها کودک گذاشته است، از ابتدای شیوع کرونا مادرانی که خانه دار بوده اند، فرزندان خود را در خانه نگهداری می کنند و تنها مادران شاغلی که جایی دیگر برای سپردن فرزندان خود نداشته اند، از ظرفیت مهدهای کودک استفاده می کنند و هم اکنون نیز تعداد حضور کودکان در مهدهای کودک بسیار کم شده است، بر این اساس بسیاری از مهدها با کاهش درآمد روبرو بوده و با مشکلاتی اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، بسیاری از مهدهای کودک از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند که با توجه به کاهش درآمد، در پرداخت اقساط خود نیز با مشکل مواجه شده اند.
شبستان: فعالیت مهدکودک ها در شرایط شیوع کرونا بر اساس دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی چگونه است؟
مدیرکل بهزیستی استان ایلام: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان بهزیستی کشور ارائه آموزش ها به کودکان در مهدهای کودک بر اساس مناطق قرمز، زرد و سفید تنظیم و تلفیقی از مجازی و حضوری است و بر این اساس کودکان بالای ۳ سال می توانند از آموزش های حضوری و مجازی استفاده کنند و اولویت پذیرش کودکان در مهدهای کودک در مناطق قرمز و زرد استان با فرزندان مادران شاغل خواهد بود.
در مناطق قرمز مهدهای کودک با ظرفیت یک سوم کودکان در هر شیفت، در مناطق زرد با نصف ظرفیت کودکان و در مناطق سفید نیز از نوزادان شش ماه تا کودکان چهار سال با نصف ظرفیت و گروه های پنج و شش سال به صورت کامل می توانند در مهدها پذیرش شوند.
شبستان: صحبت هایی در خصوص واگذاری مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، در این زمینه توضیح بفرمایید.
همتی: در خصوص واگذاری نظارت آموزشی مهدهای کودک به آموزش و پرورش هنوز مصوبه ای به تصویب نرسیده اما سازمان بهزیستی برای واگذاری فعالیت های مهدهای کودک به آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده است که تمام فعالیت صفر تا صد مهدهای کودک به آموزش و پرورش واگذار شود.
در حال حاضر صدور مجوز، تائیدیه مکان و تعیین شهریه برعهده سازمان بهزیستی و تهیه محتوای آموزشی بر عهده سازمان آموزش و پرورش است و همین امر یک دوگانگی بین این دو دستگاه اجرایی در برخی حوزه ها ایجاد کرده است و به همین دلیل به نظر می رسد که تمام فعالیت های مهدهای کودک باید به یک دستگاه و سازمان سپرده شود.
هنوز مصوبه خاصی در این زمینه به استان ها ابلاغ نشده و توافق نهایی صورت نگرفته است، باید گفت که فعالیت مهدهای کودک صرفا به منظور ارائه فعالیت های آموزشی نیست و ارتقای همه جانبه و رشد و تکامل کودکان نیز مد نظر است، بر همین اساس در روستا مهدها و مهدهای مناطق حاشیه ای شهرها روزانه یک وعده غذای گرم به صورت رایگان در اختیار کودکان این مهدها گذاشته می شود.
استان ایلام جزو استان هایی است که تمامی کودکان آن، از یک وعده غذای گرم در طول سال بهره مند می شوند و سو تغذیه کودکان تا حدود زیادی در مناطق روستایی برطرف شده است، بر این اساس تاکید می شود یک نهاد و یا یک سازمان متولی اصلی مهدهای کودک باشد و سازمان بهزیستی نیز بر همین اساس آمادگی خود را برای واگذاری فعالیت های مهدهای کودک به آموزش و پرورش اعلام کرده است.
شبستان: آیا از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش کودکان از طریق مهدهای کودک استفاده می شود؟
مدیرکل بهزیستی استان ایلام: بحث آموزش و تربیت کودکان از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در سطح مهدهای کودک از طریق مربیان دنبال می شود و مربیان مهدهای کودک از طریق شبکه های اجتماعی با خانواده ها در ارتباط هستند و آموزش های لازم در زمینه تربیت فرزندان به والدین ارائه می شود.
شبستان: بهترین راهکار برای کاهش میزان آسیب های اجتماعی کودکان در شرایط شیوع کرونا چیست؟
در این شرایط ارتباط مناسب والدین با همدیگر از یک طرف و ارتباط والدین با کودکان بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با کودکان است، اینکه هر چه قدر والدین ارتباط خوبی با هم داشته باشند و از طرف دیگر رابطه عاطفی قوی بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد در کاهش آسیب های اجتماعی کودکان بسیار موثر است. در این شرایط باید فضایی آرام و صمیمانه با ارائه محتواهای آموزشی مناسب در اختیار کودکان قرار داد و ارتباط همراه با بازی کودکان بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد.
پایان پیام/

کد خبر 22730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد