در رسانه| عامل ۵۰ درصد ناشنوایی عوامل ژنتیک است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ۲۶ مؤسسه غربالگری شنوایی‌سنجی در سطح استان فعال است، گفت: ژن‌شناختی، عامل ۵۰ درصد، ۲۵ درصد بیماری‌های حین بارداری و ۲۵ درصد علل ناشناخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روح اله خدابنده لو، مدیرکل بهزیستی استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری ویژه ماه مهر که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: ناشنوایان از دریافت مستمری برخوردار هستند و در حال حاضر پشت نوبتی دریافت مستمری نداریم و خدمات و تسهیلات اشتغال‌زایی به آنها پرداخت می‌شود.
وی افزود: ۲۶ مؤسسه غربالگری شنوایی‌سنجی در سطح استان فعال است که در ۶ماهه اول سال جاری نزدیک به ۵ هزار نوزاد و یک هزار و ۵۰۰ کودک سه تا ۵ سال غربالگری شنوایی شده‌اند.
وی در خصوص حمایت تحصیلی از مددجویان ناشنوای تحت پوشش اظهار کرد: ۱۷۹ دانش‌آموز ناشنوا و ۱۴ دانشجو تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند و کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه ضمن تبریک آغاز هفته سالمندان با شعار «سالمندی فعال، فردایی بهتر» عنوان کرد:  الویت اصلی بهزیستی نگهداری سالمندان در جمع خانواده و در خانه است و فعالیت‌های مراقبتی ویژه آموزش داده می‌شود.
وی تصریح کرد: ۳ مرکز در شهرستان‌های زنجان و هودج به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و در حال حاضر ۱۹۴ سالمند در سه مرکز بهزیستی مقیم هستند و یارانه حمایتی به آنها پرداخت می‌شود و دو مرکز روزانه نیز در شهر زنجان فعال هستند.
خدابنده لو بیان کرد: ۳ هزار و ۹۴۴ نفر از سالمندان استان زیرپوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۷۷ سالمند دارای معلولیت و ۶۶۷ سالمند نیز زن سرپرست خانوار هستند و یا به عبارتی ۸۳ درصد از سالمندان تحت پوشش دارای معلولیت و ۱۷ درصد جزو زنان سرپرست خانوار بوده که بیشترین تعداد این افراد دارای معلولیت هستند.
وی یادآور شد: همه سالمندان تحت پوشش واحدهای مددکاری بهزیستی استان علاوه بر دریافت مستمری، از کمک‌هزینه درمان و توان‌بخشی، ودیعه مسکن، معیشتی، وسایل کمک توان‌بخشی، لوازم ضروری زندگی، بسته‌های حمایتی بهره‌مند هستند.
مدیرکل بهزیستی در خصوص افراد زیرپوشش معلولیت بینایی افزود: در حال حاضر ۶۲۹ معلول نابینا زیرپوشش خدمات مستمر و غیرمستمر بوده و وسایل کمک بینایی شامل عصای سفید، کاغذ بریل، ساعت لمسی و گویا، قلم قرانی، به دید (نوعی ذره‌بین)، دستگاه ضبط صدا، نوت تیکر در صورت درخواست به آنها تحویل داده می‌شود.
خدابنده لو ادامه داد: به‌منظور تسهیل دریافت خدمات آموزشی در زمینه تأمین امکانات رفاهی، تقویت انگیزه‌های تحصیلی، کمک به استقلال و بهبود کیفیت زندگی در راستای تساوی فرصت‌ها برای افراد دارای معلولیت، کمک‌هزینه تحصیلی به ۸۵ نفر از دانش‌آموزان و ۳۱ نفر از دانشجویان دارای معلولیت بینایی پرداخت می‌شود.

کد خبر 118211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد