شنوایی؛ معلولیتی پنهان اما با تاثیرات گسترده

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است. هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین‌تر باشد، میزان مشکلات عملکردی فرد بیشتر و جنبه‌های گسترده‌تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از توان‌نگار، پژمان پورشبانان افزود: امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است.

وی ادامه داد: میزان شیوع آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است . میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می‌باشند)

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: از موارد ناشنوایی ۲۵%  با دلایل ناشناخته است، ۵۰% علت ژنتیک و ۲۵% سایر موارد مانند (زردی، بیماریهای مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و.....) دارند.

پورشبانان گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که در کودک افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند گردد، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی با اشاره به مداخلات توانبخشی شنوایی یادآور شد: مداخلات توانبخشی شنوایی شامل؛ تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون می‌باشند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، تاکید کرد: غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است تا به کمک آن معلولیتی که در معاینات معمول نوزادان قابل شناسایی نیست، در زمان مناسب  (زیر یک ماه) غربال شده و در زمان مناسب (زیر سه ماه) تشخیص و مداخله مطلوب ( زیر شش ماه) در مورد آن صورت پذیرد.

پورشبانان ادامه داد: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد می‌باشد (حدود ۳ تا ۵ در هزار) و عوارض گسترده آن (اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و ... ) بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌نماید. در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه‌ها مستقر می‌باشند، تحت آزمون غربالگری شنوایی قرارمی‌گیرند.

وی افزود: این برنامه از سال ۱۳۸۴ بصورت فراگیر در کلیه  استان‌های کشور آغاز شده است. در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی تحت آزمون AOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲ تا ۴ هفته این آزمون با دستگاه AABR مجدداً تکرار می‌شود. سپس موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه ارجاع و درصورت تایید تشخیص، شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، درحال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی یک میلیون ۵۵۵ هزار و ۶۷۱  نفر است که از این تعداد۲۲۷ هزار و ۵۳۴  نفر(۱۴.۶۲ درصد) دارای معلولیت شنوایی هستند.

کد خبر 118054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد