گزارشی از جامعه ناشنوایان و کم شنوایان تحت حمایت بهزیستی استان سمنان

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان به نقل از معاونت توانبخشی بمناسبت روز جهانی و هفته ملی ناشنوایان و کم شنوایان(۲ تا ۸ مهرماه) گزارشی از جامعه هدف و اقدامات بهزیستی استان به شرح ذیل ارائه کرد.

نرخ شیوع اختلال شنوایی استان  ۲۹.۶۰ نفر  از  هر ۱۰.۰۰۰ نفر بوده  و در استان سمنان حدود۲۰۷۸ نفر از افراد با اختلال شنوایی تحت حمایت معاونت امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان می باشند.

 افراد با  شدت خفیف به تعداد ۶۹۸ نفر  ، متوسط به تعداد ۷۲۳ نفر، شدیدبه تعداد ۶۰۱ نفرو خیلی شدید حدود ۵۴ نفر  تحت که   در راستای  ارتقای سطح توانمندی  آنان  فعالیتهای متعددی   انجام می شود.

تعداد ۵۱۸نفر از این تعداد ناشنوایان در روستا زندگی کرده و تحت پوشش برنامه CBR هستند که طبق مولفه های برنامه مشمول ارائه خدمات می گردند. ۵۵ درصد تحت پوشش مرد و ۴۵ درصد را زنان تشکیل میدهند و ۱۵۵۳ نفر زیر دهک ۵ خانوار  بوده و ۱۳۳۶ نفر متاهل  هستند.

بیشترین رنج سنی تحت پوشش   بالای ۶۰ بوده و حدود۲۸۹نفر زیر۱۸سال هستند که با اقدامات مداخله ای پیشگیرانه غربالگری شنوایی در سالهای اخیرو نیز اقدامات جراحی کاشت حلزون ، این تعداد بسیار کاهش پیدا کرده است.

 تعداد دانش آموزان تحت پوشش ۲۶۱ نفر و تعداد داشجویان تحت پوشش شنوایی ۲۷ نفر بوده که کمک هزینه تحصیلی دریافت می نمایند.

و تعداد ۲۵ نفر از ۱۶۲ نفر شرکت کنندگان در آزمون تخصصی  استخدامی معلولین را این گروه تشکیل می دادند.

در سال ۱۴۰۳ تعداد   ۸۱۱۳نفر از کودکان در  پایگاههای  غربالگری شنوایی با پوشش ۹۵  درصدی سنجش شدند که از این تعداد ۱۲۸نفر به مرحله تشخیص و ۲۷ نفر به مرحله مداخله رسیدند که ۱۴ نفر بعنوان شنوایی متوسط و یک نفر بعنوان شنوایی خفیف شناخته شده اند.

در سال گذشته ۴۹۰ سمعک  و ۶۰۰۰ حلقه باتری سمعک خریداری و در راستای ارتقای سطح توانمندی افراد دارای  معلولیت شنوایی در بین توانخواهان توزیع گردید.

همه ساله علاوه بر خرید سمعک مورد نیاز، کمک هزینه خرید وسایل جانبی مورد نیاز توانخواهان شنوایی نیز پرداخت می گردد که در سال ۱۴۰۲ ۲۸ نفر از این کمک هزینه بهره مند شده اند.

با عنایت به اهمیت  مداخلات پیشگیرانه  در کاهش بروز معلولیت  در سالهای اخیر جهت تعداد  ۵۰نفر از توانخواهان با اختلال شنوایی کاشت حلزون  و اقدامات تربیت شنیداری و حمایتهای  پس از آن انجام شده است  که در حال حاضر در مدارس و دانشگاههای عادی و محیط کار افراد سالم مشغول به فعالیت هستند. در سال۱۴۰۳ تعداد۳مورد کاشت حلزون انجام و ۵ مورد نیز پشت نوبت کاشت هستند.

با حمایتهای وزارت بهداشت ، عمل کاشت حلزون  رایگان انجام میشود و بهزیستی نیز  به میزان ۶الی ۹میلیون تومان کمک هزینه کاشت حلزون به توانخواه مساعدت می نماید.

از ابتدای  سال۱۴۰۲  با پیگریهای بعمل آمده از طرف بهزیستی استان، اولین دوره آموزشی  مترجمی زبان اشاره جهت علاقمندان به مترجمی، براساس سهمیه کشوری  شش   نفر و با پوشش استانی ونیز  با مساعدت شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی کشور  انجام  که تا بحال  دوره های مقدماتی و میانی را گذرانده اند. مترجمینی که آموزش گرفته اند بنا بر درخواست توانخواهان به ارگانهای مختلف اعزام گردیده تا بتوانند در کنار توانخواهان با اختلال شنوایی قرار گیرند و حق الزحمه آنان نیز بر اساس تعرفه های اعلامی از بهزیستی کشور پرداخت خواهد شد.

در راستای تلفیق اجتماعی و افزایش دسترس پذیری ناشنوایان تفاهمنامه ای مبنی بر بکارگیری مترجم زبان اشاره  در شبکه خبر با صداو سیمای مرکز استان منعقد شده است.

.در حال حاضر در استان ۲ مرکز توانبخشی روزانه آموزشی اختلال شنوایی با پوشش ۷۰ نفر وجود دارد که  تمام کودکان بهره مند از خدمات مراکز فوق به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار هستند.

خدمات  این مراکز شامل آموزش مهارت های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری تحت نظارت کارشناسان شنوایی شناسی و گفتار درمانی به منظور رسیدن به حداکثر مشارکت و استقلال جهت حضور در جامعه می باشد.

جهت دانلود فایل گزارش کلیک نماید.

کد خبر 117641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد